Auteur Topic: probleem met t vervangen van de remmen  (gelezen 3810 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #15 Gepost op: do, 25 feb 2010, 14:20:22 »
omdat de oude schijf dunner is en het dan niet uitmaakt of de klauw niet precies boven de schijf hangt   -dunno-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #16 Gepost op: do, 25 feb 2010, 15:00:19 »
Volgens de ABS catalogus zijn het in ieder geval wel de juiste blokken en schijven.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #17 Gepost op: do, 25 feb 2010, 18:07:21 »
euvel gevonden, geleidepennen staken uit (ik wist niet dat die ook terug geduwd moesten worden)
Nu is 1 kant volledig klaar. Nieuwe blokken en schijf. Remklauw kon er nog vrij makkelijk omheen zo.

Nu de andere kant
weer een probleem
schijf zit vast met een centreerbout die met geen mogelijkheid los te krijgen is. Heb allerhande schroevendraaiers geprobeert, maar geen van allen deed zijn werk. Kruipolie (wd40) heeft ook niets geholpen en het boutje laten schrikken had helaas ook geen nut.
Heb de auto nu maar terug op zijn wielen gezet, want ik kan zo verder niks. Zowiezo is het donker aant worden en begon het behoorlijk hard te regenen.
Heeft iemand een idee hoe ik dat centreerboutje eraf krijg? Aan de andere kant zat er niet eens eentje (ook geen gaatje in de naaf). Dus als iemand wat weet. Ik baal hier weer van.
Nja als ie los is, is de boel wel zo weer omgezet. Centreerboutje laat ik er dan mooi uit. Voor het over een x aantal jaren weer moet.

Offline Polo2F

  • Non-Register lid
  • Berichten: 394
  • Geslacht: Man
  • Jacco
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #18 Gepost op: do, 25 feb 2010, 18:28:20 »
ja dan past hij inderdaad niet... maarre centreerboutje is soms klote ja, proberen gewoon 1 of ander bitje er te meppen, wil echt niks lukken dan is het boutje meestal ook wel makkelijk af te breken.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.533
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #19 Gepost op: do, 25 feb 2010, 19:13:23 »
slagschroevendraaier...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #20 Gepost op: do, 25 feb 2010, 19:26:01 »
kop er afboren
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline wobster

  • Non-Register lid
  • Berichten: 128
  • Geslacht: Man
  • kevin vrijsen
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #21 Gepost op: do, 25 feb 2010, 19:42:58 »
idd kop uitboren beetje wringen met schijf en voila opgelost. rij al jaren rond zonder de rotdingen -sturen-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #22 Gepost op: do, 25 feb 2010, 23:19:56 »
kopje uitboren idd . dan schijf weg , daarna is vaak met een grip of gelijke tang het overige draadeind zo te verwijderen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #23 Gepost op: do, 25 feb 2010, 23:28:30 »
kopje uitboren idd . dan schijf weg , daarna is vaak met een grip of gelijke tang het overige draadeind zo te verwijderen

ga eerst de tip van jaap vd vegte eens proberen met een schroevendraaier een tik geven in de draairichting van het boutje.Dus hamertje tik tik ;)

Hoeveel mm zou uitboren moeten? Dus in diameter?

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #24 Gepost op: vr, 26 feb 2010, 00:18:46 »
Boren tot de kop eraf is, kan bijna niks mee mis gaan
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #25 Gepost op: vr, 26 feb 2010, 06:50:46 »
Hoeveel mm zou uitboren moeten? Dus in diameter?

het is een m6 (6mm) boutje die er in zit, eerst ff met een klein boortje 3 mm dan wat groter 6 of 7 mm boor.  -thumbsup- -klus-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #26 Gepost op: vr, 26 feb 2010, 07:34:56 »
Dat er aan de andere kant geen gaatje in de naaf zit, dat geloof ik niet: zal wel verstopt zitten doordat de schijf een kwart, een half of 3 kwart slag gedraait zit :)

Ik vind dat kleine schroefje wel zo prettig,. als je vaak je velgen wisselt. Maar is inderdaad niet echt nodig: 't houdt alleen de schijf op z'n plek als je het wiel eraf hebt liggen.

Bij mij breken ze vaak af, gewoon: kopje ' TAK ' joep, doei. de mazzel. Ken nog wel een truukje, maar weet niet of dat verstandig is om te melden. :) Iets met koppel, rem en het ontbreken van wielbouten.  -thumbsup-

Succes

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #27 Gepost op: vr, 26 feb 2010, 08:10:19 »
Dat er aan de andere kant geen gaatje in de naaf zit, dat geloof ik niet: zal wel verstopt zitten doordat de schijf een kwart, een half of 3 kwart slag gedraait zit :)

Ik vind dat kleine schroefje wel zo prettig,. als je vaak je velgen wisselt. Maar is inderdaad niet echt nodig: 't houdt alleen de schijf op z'n plek als je het wiel eraf hebt liggen.

Bij mij breken ze vaak af, gewoon: kopje ' TAK ' joep, doei. de mazzel. Ken nog wel een truukje, maar weet niet of dat verstandig is om te melden. :) Iets met koppel, rem en het ontbreken van wielbouten.  -thumbsup-

Succes



aan de andere kant vond ik geen centreerboutgaatje in de naaf toen de schijf eraf was ;) Kan ook al eerder zijn agebroken en compleet opgevijlt he. Vond het ook nogal vreemd.

Ik snap die laatste methode wel, maar dan moet je beide wielen van de grond hebben, ik werk helaas met t noodkrikje van de auto (waar ik geneens een slinger bij heb, moet m dus steeds een halve slag omhoog draaien met een ringsleutel en dat duurt lang met een verlaagde auto...) Heb wel voor de zekerheid het reservewiel met een blokje hout vlak naast de krik liggen, mocht de krik omver willenm schieten als het wiel eraf is.

Nja ik zie wel hoe ik het voor elkaar krijg, dank voor de diameter, want als ik te groot zou boren zou ik de naaf vernaggelen, daar heb ik niet zo'n zin in ;)
ik laat me wel horen als het gelukt is :P Uitboren is echt de laatste optie die ik wil gebruiken.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #28 Gepost op: vr, 26 feb 2010, 09:55:15 »
uitboren van het kopje zal men bedoelen denk ik: Kopje eraf, schijf eraf. tapeindje: boeiuh!

*wel fijn van dat reservewiel onder de auto: Onlangs is bij mij het schroefdraad van de standaard krik kaput gegaan: roetsj! Polo was snel beneden!*
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #29 Gepost op: vr, 26 feb 2010, 10:23:52 »
uitboren van het kopje zal men bedoelen denk ik: Kopje eraf, schijf eraf. tapeindje: boeiuh!

*wel fijn van dat reservewiel onder de auto: Onlangs is bij mij het schroefdraad van de standaard krik kaput gegaan: roetsj! Polo was snel beneden!*

Als ik assteunen had, had ik die er wel onder gezet. maar ik vertrouw zowiezo niet op een krik, of ie nou hydraulisch is of met schroefdraad. Reservewiel heb je altijd bij je en een blokje hout kun je in je achterbank leggen. of zelfs in het reservewiel zelf. Assteunen neem je niet zomaar mee. Dusja tis eigenlijk een noodoplossing, maar ik vind het de makkelijkste en beste manier.

Vanmiddag even kijken of ik het centreerboutje eruit krijg.
Weet iemand wat ik kan doen eraan dat ik geen slinger heb van de krik? Ringsleutel is vermoeiend en kost veel tijd.