Auteur Topic: Lampje kachelunit?  (gelezen 1511 keer)

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Lampje kachelunit?
« Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 19:36:39 »
Het lampje achter de kachelbedieningsunit van mn polo'tje is kapot  -boehoe-
Mn vriend heeft alles al losgeschroefd maar hoe zit dit lampje vast vraagt ie.....is dit gewoon een druklampje (met zo-n plat voetje) , schroef of barjonet?

Grtz, Moniek

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 19:40:13 »
polo 2 of 2f

ik ga uit van een polo 2 dan zijn er 2 optie's .
 of het is een 1,2w steeklampje of het lampje zit vast in het paneel .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 19:50:33 »
Origineel is het een steeklampje en fitting in 1. Gewoon naar de dealer gaan en een nieuwe fitting en lampje halen.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 19:52:12 »
zijn soms ook nog wel bij een lokale automat te scoren
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 19:57:43 »
Steeklapjes heeft ie nog in alle soorten en maten ( die zitten ook in zijn amerikaan  -sturen-) maar is dat gele buis wat om het lampje zit dan het fittinkje ofzo?

Offline P.K.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 835
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #5 Gepost op: vr, 19 mrt 2010, 20:18:53 »

Had ik laatst ook. Gewoon een nwe gehaald bij de dealer. Dus fitting met gesoldeerd lampje.
Voor de overige verlichting (o.a. kachelbediening en schakelaars) waren wel fittingen te krijgen waar losse wedgebase 1,2W lampjes in gaan....

 -klus-


Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #6 Gepost op: zo, 21 mrt 2010, 00:36:20 »
Had ik laatst ook. Gewoon een nwe gehaald bij de dealer. Dus fitting met gesoldeerd lampje.
Voor de overige verlichting (o.a. kachelbediening en schakelaars) waren wel fittingen te krijgen waar losse wedgebase 1,2W lampjes in gaan....

 -klus-


Oke....maar met je t lampje met fitting eruit trekken of kwart slag draaien en dan trekken zoals bij de klokkenwinkel?

Offline P.K.

  • Non-Register lid
  • Berichten: 835
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #7 Gepost op: zo, 21 mrt 2010, 08:35:50 »

Oei, weet t even niet meer.... Iets van schuiven geloof ik.


Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #8 Gepost op: zo, 21 mrt 2010, 09:22:07 »
bij mijn 2f is het een geel kokertje, dat is de fitting. Normaal zit daar een lampje in gesoldeerd, maar die was bij mij al niet meer aanwezig. Ik heb het geprobeert met een klein steeklampje, maar deze blijkt de pootjes verbogen te krijgen als ik die erin steek (je moet er zowiezo de pootjes recht naar beneden voor laten gaan, anders maakt ie geen contact)
Ben even aant kijken hoe ik het kan oplossen, dan zal jij er ook wat aan hebben.

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #9 Gepost op: wo, 24 mrt 2010, 19:22:36 »
Great !! Zou mooi zijn  -thumbsup- !
Heb t vandaag nog ns allemaal uit elkaar getrokken maar er zit maar 1 lampje in aan de linkerkant....klopt dat ?

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #10 Gepost op: wo, 24 mrt 2010, 19:59:28 »
2f? jazeker, maar 1 lampje links tussen de standen en de verwarmingsknop aan de onderkant.

Heb helaas nog geen tijd gehad om er naar te kijken. Zal morgen weer ffkes nieuwe lampjes halen en kijken ;)

Stel je trouwens niet veel voor van het licht dat er vanaf komt. Rechterkant is bijna niet verlicht, links gebied rondom lampje heel sterk en de rest ook weinig tot niets. Best jammer, maarja niks aan te doen.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #11 Gepost op: do, 25 mrt 2010, 15:11:17 »
Stel je trouwens niet veel voor van het licht dat er vanaf komt. Rechterkant is bijna niet verlicht, links gebied rondom lampje heel sterk en de rest ook weinig tot niets. Best jammer, maarja niks aan te doen.

Ik heb wel vrijwel egaal licht achter de drie knoppen. Zit dat stuk lichtgeleidend wit plastic bij jou wel (goed) achter het zwarte afdekplaatje ? -dunno-

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #12 Gepost op: do, 25 mrt 2010, 15:13:36 »

Ik heb wel vrijwel egaal licht achter de drie knoppen. Zit dat stuk lichtgeleidend wit plastic bij jou wel (goed) achter het zwarte afdekplaatje ? -dunno-

zit er vrij normaal achter. Misschien komt het omdat t witte papier/karton erachter niet echt wit meer is?

Offline Moniek

  • Non-Register lid
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
  • Mom's go-kart
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #13 Gepost op: za, 03 apr 2010, 11:26:29 »
Rechterzijde is bij mij ook nauwelijks verlicht....zelfs niet in t donker -dunno-?
Mn vriend is aan t hobby-bobben geweest  -klus- en heeft over t witte kartonnetje zelfs zilverfolie geplakt (leek m een simpele oplossing om te reflecteren) maare.....weinig resultaat!
Toch t lampje vervangen dan maar....alleen moet je die eruit trekken met een punttang ofzoow?
T ienieminie-ding geeft niet echt mee  -gert-

Grt, Moniek
By the way: Fijne paasdagen iedereen !!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Lampje kachelunit?
« Reactie #14 Gepost op: di, 06 apr 2010, 15:35:13 »
zo, heb eindelijk tijd gehad om eventjes mijn lampje op orde te brengen.
kleine howto, helaas zonder fotos.

dit is na demontage (fitting uit de auto dus)

1. haal met behulp van een tang het lampje uit de houder. Hier moet je best even wat kracht voor uitoefenen waarschijnlijk.
2. trek vervolgens de 2 pinnen aan de achterzijde van de fitting eruit. Dit kost ook wel wat kracht, maar beetje wiebelen helpt erbij.
3. Je koopt een nieuw lampje (1,2watt steeklampjes passen perfect)
4. Je buigt de pootjes van dit lampje recht naar beneden.
5. het nieuwe lampje zet je in het fittingkje, zodat de contactpootjes in de gaatjes terecht komen waar de 2 pinnen in zaten.
6. Duw het lampje enigszins naar 1 kant zodat de pootjes niet middenin de gaatjes zitten maar tegen de zijkant.
7. Duw voorzichtig de contactpinnen terug in de achterzijde. Zorg ervoor dat je niet de pootjes van het lampje terug naar buiten duwd.
8. Zodra de pinnen terug zitten, kun je controleren of het lampje vast zit door heel rustig een beetje eraan te trekken. Trek je te hard, kun je opnieuw beginnen!
9. Plaats het fittingkje terug in de auto en controleer de werking.
10. Als de boel werkt, alles weer gouw monteren, en snachts rijden zodat je kunt genieten van je weer verlichte heaterknoppen!

let op: opgelopen schade door deze howto is eigen risico!
let op: bij mij verlicht niet het gehele paneel. Dit is per auto verschillend, de ene heeft het wel goed en de andere niet.