ik snap m, had er ook al aan gedacht, maar wist niet of dat kon op die manier. Zijn blijkbaar breekcontacten (net zoals de remlichtschakelaar)
de weerstand van het thermometertje is 1,75 of 5,2 Mohm Ligt eraan hoe ik de draden hou (dus polen omwisselen) wat is het meest betrouwbaar? Ik vermoed die 5,2.
Ben daarop verder gaan rekenen en kom voor 12 volt uit op een 36ohm weerstand. voor 14 volt op een 43 ohm weerstand. Ik heb beide voltages uitgerekend omdat een auto een verschil kan hebben in spanning tijdens rijden, starten en stilstaan. Nu zal er tijdens starten geen stroom op een geschakelde plus staan (althans bij mij gaat de radio uit met starten, tot je t contact loslaat en de motor draait) maar ik vraag me af of ik hier rekening me moet houden hiermee.
Oftewel, is het zo dat de boardspanning in het dash tussen de 12 en 14 volt schommelt (of zelfs erger) of is dit gewoon altijd 12 volt met een klein verschil.
Aan de hand daarvan kan ik namelijk de weerstand kopen, want dan zou ik er eentje tussenin pakken (40 ohm ofzo).
Of ist gewoon verstandiger om met de 1,5 volt te blijven werken, wat ik liever dus niet heb.