Auteur Topic: Oliedruksensor  (gelezen 2382 keer)

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Oliedruksensor
« Gepost op: vr, 20 okt 2006, 12:44:38 »
Volgens mijn dashboard heeft de Polo een olieprobleem (lampje ging knipperen). Maar bij gebrek aan een sensor lijkt me dat wat voorbarig geconcludeerd. Zit alleen een universele drukgever+meter in, maar die doen dus niks meer.
Nu heb ik nog een oliedrukmeter+gever uit een 924 liggen, maar klopt die wel qua waarschuwing?
(kom niet helemaal uit mijn zinnen vandaag)

Wat voor sensor hoort er trouwens in een HH? ben gewend van de MH dat er zowel een druk- als een temperatuursensor is.
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Oliedruksensor
« Reactie #1 Gepost op: vr, 20 okt 2006, 13:25:15 »
In/Op een HH zit maar 1 oliedruk schakelaar.

Draad: M10 x 1
Kleur: Bruin
Schakeldruk: 0,3 bar
Type: breek-schakelaar

Deze zit aan de achterkant van de kop, kost een pleuri of 5 en gaat na een paar jaar lekken :)

De schakelaar verbreekt de verbinding met massa als er meer dan 0,3 bar druk is, en dan dient het lampje dus uit te gaan.

Controleer eerst of de bedrading goed functioneert: snoertje naar de druksensor los gooien = lampje uit?

Als dat zo is, dan zo'n bruine schakelaar regelen en plaatsen. Als dat dan goed functioneerd, weet je dat het systeem werkt.
Daarna kan je gaan lopen kutten met wat voor sensor dan ook :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Oliedruksensor
« Reactie #2 Gepost op: di, 27 mrt 2007, 21:25:02 »
Nu we het hier toch over oliedruksensoren hebben.....

Mij derby 1f met HB blok heeft een sensor naast de ontsteking zitten, aan deze sensor zit een blauwzwarte draad.

Bij de g40 motor zitten er 2, meer naar de dis.kant. een met een blauw/zwarte draad en een met een gele draad! De gele is voor 1.8 bar en de zwart/blauwe voor 0.3bar geloof ik!

Wat meet de sensor van de derby 1f? Ik moet dus ergens de gele draad van het g40blok kwijt in de draadboom van de derby naar de tellerunit! Pen 10 van de 14polige stekker van de derby tellerunit is nog vrij.

Maar al bekijk ik de pen bezetting van een polo2 is dat weer anders dan een derby1f. Terwijl je de tellerunits uit kan wisselen.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Oliedruksensor
« Reactie #3 Gepost op: wo, 28 mrt 2007, 00:10:03 »
Volgens de vraagbaak hebben de oude modellen met 1 drukschakelaar de blauwzwarte draad, die de minimale oliedruk meet (die 0,3 dus). Zodra d'r voldoende druk is onderbreekt deze schakelaar de massa en gaat het lampje weer uit.

Als het goed is staat de schakeldruk ook op de schakelaar zelf.

Edit: had Jaap's post niet gelezen, staat hetzelfde al -klus-




Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Oliedruksensor
« Reactie #4 Gepost op: wo, 25 dec 2013, 15:16:59 »
Lampje gaat uit als ik de stekker los haal. Hij piept / zoemt niet. Hoe weet ik dat ik wel druk heb?
2f aav, 1 stekker blauw/zwart.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline peter h

  • Non-Register lid
  • Berichten: 93
  • Geslacht: Man
  • Peter
Re: Oliedruksensor
« Reactie #5 Gepost op: wo, 25 dec 2013, 20:54:43 »
[quote Hoe weet ik dat ik wel druk heb?
2f aav, 1 stekker blauw/zwart.
[/quote]
Sensor eruit schroeven en starten spuit de olie eruit heb je druk  -thumbsup-
Anders een drukmeter in het gat schroeven en starten kun je ook aflezen hoeveel druk je hebt
Kunstofbumpers zijn net siliconeborsten.het ziet er leuk uit maar heeft totaal geen nut

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Oliedruksensor
« Reactie #6 Gepost op: do, 26 dec 2013, 00:51:45 »
Dank voor je opmerkingen!
1 Kerst dus geen zin in rotzooi (als het er uitkomt weet ik nog niet hoeveel bar dus ook niet of het voldoende is)
2 Kerst dus waar vind ik een drukmeter.

Bij 0,3 bar moet hij al afschakelen. Dat is heel weinig druk, rond de twee lijkt me normaal en dan zal hij wel spuiten. Als ik geen tot weinig weerstand meet bij een draaiende motor kan ik toch aannemen dat de sensor stuk is? Pomp e.d. zal niet dusdanig de geest geven dat er helemaal geen druk meer is? Nooit meegemaakt in 20 jaar  -klus-. Meestal gevalletje bijvullen als dat lampie brand.........
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.187
  • Henri Nap
Re: Oliedruksensor
« Reactie #7 Gepost op: do, 26 dec 2013, 10:56:02 »
Je bekabeling werkt goed dus wat het nog kan wezen is te weinig olie of sensor stuk.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Oliedruksensor
« Reactie #8 Gepost op: do, 26 dec 2013, 11:08:13 »
Idd, dat is de vraag. Kan ik de sensor doormeten? Oliepeil is goed.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.187
  • Henri Nap
Re: Oliedruksensor
« Reactie #9 Gepost op: do, 26 dec 2013, 11:18:30 »
Ja, motor uit staat de schakelaar in doorlaat of te wel geen weerstand. motor loopt dus komt er druk op de sensor verbreekt de schakelaar massa waardoor lampje uitgaat. dus wordt weerstand oneindig.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Oliedruksensor
« Reactie #10 Gepost op: do, 26 dec 2013, 11:43:10 »
Je weet niet hoeveel weerstand?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.187
  • Henri Nap
Re: Oliedruksensor
« Reactie #11 Gepost op: do, 26 dec 2013, 11:51:02 »
Nee, 0 als de motor uit is en als deze loopt zoveel dat het lampje uitgaat. gaat het lampje niet uit dan geen 0.3 bar of sensor kapot

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Oliedruksensor
« Reactie #12 Gepost op: do, 26 dec 2013, 12:25:46 »
precies, de druk moet ik uitsluiten.....
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.187
  • Henri Nap
Re: Oliedruksensor
« Reactie #13 Gepost op: do, 26 dec 2013, 12:29:39 »
Ja, je had er al wel 1tje gevonden zag ik of niet

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Oliedruksensor
« Reactie #14 Gepost op: do, 26 dec 2013, 15:26:53 »
Pokke eind rijden 1,5 uur en dan gokken of die past is me teveel risico. Misschien dat Sjon ff op z' n fb berichtje kan reageren ;)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..