Auteur Topic: Race nokkenas vragen  (gelezen 2051 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Race nokkenas vragen
« Gepost op: di, 01 jun 2010, 13:18:36 »
Bij een standaard motor is de compressie verhouding/eindcompressie euh ja hoe zal ik het zeggen, vrij normaal  -dunno- (weinig klepoverlap)

Als je een racenokkenas plaatst zal de eindcompressie lager worden door langer openstaande kleppen.
klopt het dan dat de compressie verhouding gelijk blijft maar je gewoon minder eindcompressie(druk) opbouwd?
Het is me nog niet helemaal duidelijk of ik met een compressieverhouding van bv. 12:1 en een standaard nok later nog aanpassingen moet doen wanneer een race as geplaatst word (of eerst ron 98 moet tanken en later weer 95 kan tanken?) of geld dit alleen voor de standaard (¨lage¨) compressieverhouding?
« Laatst bewerkt op: za, 12 jun 2010, 12:06:57 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Compressie verhouding met racenokkenas
« Reactie #1 Gepost op: di, 01 jun 2010, 15:01:24 »
verhouding blijft gelijk, de einddruk zal bij grotere klepoverlap iets lager zijn.

De einddruk is bepalend voor de noodzaak om RON98 te tanken ivm voorkomen van pingelen.

De klepoverlap bepaalt hoe veel effectieve slaglengte je overhoudt om het gas te kunnen comprimeren. Klepoverlap wordt ook gebruikt om de laatste restjes vuile lucht uit de cilinder te halen, zodat je een zuiverder mengsel overhoudt. Gevolg daarvan is dat je misschien wel weer eerder aan 't pingelen gaat  :)

Met een hele tamme nokkenas krijg je de lucht niet goed genoeg in en uit de cilinder, daardoor kom je misschien niet eens aan pingelen toe..


Mijn mening:
hoge compressieverhouding icm een tamme nokkenas = niet doen. Ga je tunen, dan moet je geen onderdelen gebruiken die niet op elkaar afgestemd zijn. Een hele hoge compressieverhouding met een rietje als uitlaat levert ook hele vervelende dingen op (verbrande uitlaatkleppen?), puur omdat het samen niet werkt.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
Re: Compressie verhouding met racenokkenas
« Reactie #2 Gepost op: di, 01 jun 2010, 15:37:51 »
Als je de compressie meet op een blok met een scherpe as met klepoverlap zal deze dan ook lager zijn dan origineel? Aangezien lucht kan ontsnappen? Of hoe werkt dan zo'n compressiemeter?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Compressie verhouding met racenokkenas
« Reactie #3 Gepost op: di, 01 jun 2010, 16:08:22 »
Even terugkomend op het verhaal:

Op het moment dat je de einddruk meet zijn de inlaat en uitlaatkleppen altijd DICHT (bij compressie). Dat had ik in 't vorige stuk nog niet goed vermeld.

Klepoverlap vind plaats bij het 'spoelen' van uitlaatgassen en 'aanzuigen' van de verse lucht en niet bij de eindcompressie.

Aanzuigslag = inlaatklep open
compressieslag = inlaatklep en uitlaatklep dicht
arbeidsslag = kleppen dicht, tot aan het laatste stuk , dan gaan de uitlaatkleppen al open.
Uitlaatslag = uitlaatklep open, tot vlak voor het einde, dan gaan de inlaatkleppen al open om extra te spoelen.

Een compressiemeter meet de hoogst gemeten druk, onafhankelijk van eventuele klepoverlap.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Compressie verhouding met racenokkenas
« Reactie #4 Gepost op: di, 01 jun 2010, 23:43:06 »
Even terugkomend op het verhaal:

Op het moment dat je de einddruk meet zijn de inlaat en uitlaatkleppen altijd DICHT (bij compressie). Dat had ik in 't vorige stuk nog niet goed vermeld.

Klepoverlap vind plaats bij het 'spoelen' van uitlaatgassen en 'aanzuigen' van de verse lucht en niet bij de eindcompressie.

Aanzuigslag = inlaatklep open
compressieslag = inlaatklep en uitlaatklep dicht
arbeidsslag = kleppen dicht, tot aan het laatste stuk , dan gaan de uitlaatkleppen al open.
Uitlaatslag = uitlaatklep open, tot vlak voor het einde, dan gaan de inlaatkleppen al open om extra te spoelen.

Een compressiemeter meet de hoogst gemeten druk, onafhankelijk van eventuele klepoverlap.
maw  compressie verhouding blijft gelijk ,maar aangezien de motor beter kan ademen ,zal de druk juist iets toenemen anders krijg je ook geen grotwere boem op de zuiger voor meer vermogen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Compressie verhouding met racenokkenas
« Reactie #5 Gepost op: wo, 02 jun 2010, 09:20:14 »
grotere BOEM =  -thumbsup-

Of was Boem nou ho?  -dunno-  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Compressie verhouding met racenokkenas
« Reactie #6 Gepost op: wo, 02 jun 2010, 12:47:48 »
nee ho is BAM! :P

maar als ik het goed begrijp zijn tamme assen meer gemaakt voor lage compressie en race assen meer voor hoog en wordt er een hoop gecompenseerd bij raceassen dus zal de einddruk/mengsel toch nog redelijk gelijk blijven ipv extreem veranderen?

ik wou zowiezo een "goeie opbouw" maken, maar ff zeker weten. wil ik later eventueel een andere as gaan plaatsen
« Laatst bewerkt op: vr, 04 jun 2010, 07:42:55 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Compressie verhouding met racenokkenas en hoeveel graden
« Reactie #7 Gepost op: di, 08 jun 2010, 09:11:27 »
ik snap dat meer graden meer vermogen zal geven op hogere toeren, maar wat is het verschil tussen meer/minder inlaat/uitlaat opening? dacht dat bij geblazen motoren de uitlaat langer open staat gezien er drukvulling is maar de motor het op eigen kracht weer naar buiten moet voeren.
heb ik dan net toevallig een lijst met bijna alleen maar G40 stokken gezien of hoe zit dat bij atmosferische motoren?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Compressie verhouding met racenokkenas en hoeveel graden
« Reactie #8 Gepost op: di, 08 jun 2010, 12:33:01 »
Symetrisch versus A-symetrisch.

Drukvulling ( het woord zegt het al ) zorgt ervoor dat je vooral aan de uitlaat voldoende 'ruimte' moet creëren om de uitlaatgassen ook te laten ontsnappen. Bij een turbo zit er achter de uitlaatkleppen ook nog een leuke turbine die voor extra tegendruk zorgt ( in geval van nog moeten opspoelen, geen blow-off etc etc. Bij een G40 ( mechanische compressor ) speelt dat iets minder, al zal nog steeds zo zijn dat het surplus aan inlaat (door drukvulling) aan de uitlaat zijde er ook weer uit moet.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Compressie verhouding met racenokkenas en hoeveel graden
« Reactie #9 Gepost op: di, 08 jun 2010, 13:52:54 »
ja dat zeg ik.. maar hoe zit dat dan bij a-symetrisch op een atmosferische motor? las gister iets over rustiger stationair loop, maar het was niet echt duidelijk
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Race nokkenas vragen
« Reactie #10 Gepost op: za, 12 jun 2010, 12:19:05 »
Zijn die stuggere hydrostoters nog noodzakelijk?

Ik kan nog niet echt vinden welke effecten het verschil in lift/overlap/klepopening precies heeft.
Ik zit te denken aan een +/- 260 as omdat ik overal lees dat dit nog redelijk is voor een daily. Wil natuurlijk maximale lift voor maximale vulling, maar ik zou graag een as kiezen naar hoe de motor gaat lopen ipv aanraders wat veel te vinden is maar weinig info geeft.
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Race nokkenas vragen
« Reactie #12 Gepost op: zo, 13 jun 2010, 16:33:52 »
0,16mm teveel lift  -dunno-, volgens serge was de max 10mm (wordt een combi van aex/1.3) maar als de zuigers toch afgedraaid moeten worden kan er misschien nog 0,16mm meer af?
dan is het idd wel wat voor mij, maar dan weet ik nog niet wat de effecten precies zijn (zie hierboven). Gister heeft me iemand nog verteld, moet je daar eens kijken. maar waar dat nou was..  -prut- -prut-
« Laatst bewerkt op: zo, 13 jun 2010, 16:35:36 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: Race nokkenas vragen
« Reactie #13 Gepost op: zo, 13 jun 2010, 17:01:06 »
mijn nokkenas heeft een lift van 10.66 en ligt in een aee motor, cilinderkop 1,5mm gevlakt zonder problemen
ik denk dat serge eerder bedoelt dat meer lift niet echt nodig is met de standaart kleppen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Race nokkenas vragen
« Reactie #14 Gepost op: zo, 13 jun 2010, 18:19:01 »
heeft de aee verbrandingsruimte in de kop? de 1.3 kop die op de aex komt namelijk niet, dus kleppen liggen een stuk dichter bij de zuiger. heb serge ff 'n pm gestuurd..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen