verhouding blijft gelijk, de einddruk zal bij grotere klepoverlap iets lager zijn.
De einddruk is bepalend voor de noodzaak om RON98 te tanken ivm voorkomen van pingelen.
De klepoverlap bepaalt hoe veel effectieve slaglengte je overhoudt om het gas te kunnen comprimeren. Klepoverlap wordt ook gebruikt om de laatste restjes vuile lucht uit de cilinder te halen, zodat je een zuiverder mengsel overhoudt. Gevolg daarvan is dat je misschien wel weer eerder aan 't pingelen gaat
Met een hele tamme nokkenas krijg je de lucht niet goed genoeg in en uit de cilinder, daardoor kom je misschien niet eens aan pingelen toe..
Mijn mening:
hoge compressieverhouding icm een tamme nokkenas = niet doen. Ga je tunen, dan moet je geen onderdelen gebruiken die niet op elkaar afgestemd zijn. Een hele hoge compressieverhouding met een rietje als uitlaat levert ook hele vervelende dingen op (verbrande uitlaatkleppen?), puur omdat het samen niet werkt.