Auteur Topic: Koppakking stuk?  (gelezen 1305 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Koppakking stuk?
« Gepost op: wo, 30 jun 2010, 14:18:24 »
Ik zag vandaag olie onder de auto liggen, paar druppeltjes. Dacht ik ga eens eronder kijken. Blijkt t onderblok aan de kant van de dynamo helemaal vol te zitten met olie. Net zoals de stabistang, bovenzijde carterpan, onderzijde dynamo en zelfs aan de uitlaat zat olie.

Nu heeft de olie van de kleppendekselpakking destijds niet echt een standaard lekkage gehad, Na het vervangen dacht ik ook dat de olie her en der gewoon daar vanaf kwam.

Maar ik merk ook dat de koelvloeistof is verdwenen uit t reservoir. Nou kan dat ook het thermostaathuis zijn, maar de bak is niet nat, dus daar ga ik niet vanuit.

Ik vermoed zelf dat de koppakking kapot is. Maar gezien jullie er wa meer verstand van hebben, dacht ik, ik vraag het maar.

Kan op het forum wel vinden dat het waarschijnlijk het beruchte polo hoekje is, maar daar hoor je geen koelvloeistof mee te missen. En er zit echt veeel olie op dat blok. Wat dan wel vreemd is, is dat t oliepijl op max staat.

Lekkage lijkt van de koppakking te komen, maar ook van de carterpakking...

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 14:30:37 »
Als de dynamo helemaal soakt met olie is, dan kon het wel eens zo zijn..
Check even je peilstok & oliedop op smurrie

Edit, wat Jaapio zegt  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: wo, 30 jun 2010, 14:42:32 door Gerard »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 14:33:42 »
geen smurrie, toen ik de klepdekselpakking verving was het ook normaal.

dynamo is niet soakt, bovenop heb ik schoongemaakt toen de klepdekselpakking erin is gekomen, en is niet terug vies geworden. Wel de motorsteun iets, maar niet superveel ofzo :S

Olie is wel zwart, terwijl de auto vorig jaar een beurt zou hebben gehad.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #3 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 14:34:10 »
Devies: Waterpijl in de gaten houden, oliepeil in de gaten houden, blok afspuiten bij een wasbox, waarbij je alle hoeken en gaten van de motor zoveel mogelijk schoon probeert te krijgen. Soms hebben ze een stand voor motorreinigen, velgenreinigen of iets anders aggresiefs: vooral die nemen waarvan het schoon wordt.

Olie aan de pijlstok controleren op kleur: mayo/mokka melkachtig bruin -> niet goed.

Klepdekselpakking al vervangen zeg je en daarna nog alles schoon gemaakt?  De zwaartekracht laat t meestal naar beneden lopen. Carterontluchtingsslang nog goed aangesloten?



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #4 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 14:35:06 »
PS: Olie hoort gewoon zwart te zijn. Ja, direct na het verversen is ie mooi goudkleurig, maar dat is na een maandje echt wel weg.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #5 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 14:36:48 »
De olie blijft volgens mij een beetje gissen zonder dat je weet waar het vandaan komt en zonder dat je echt olie verliest.... -dunno-
Ook bijzonder dat je die niet had gezien bij de anderhalf uur durende 'bezichtiging' voor aanschaf. Je had daarna toch nauwelijks meer gereden?

maak me meer zorgen over (de combinatie met) de koelvloeistof. Als je die echt in een redelijk tempo verlies dan is er toch meer aan de hand.
De combi van olie en koelsvloeistofverlies wijst volgens mij juist wel op de koppakking.
Zonder je meteen in de put te praten: Ik zou even niets naast de koppakking weten te verzinnen waar je beide door verliest. -dunno-
(even er vanuitgaande dat niet twee dingen afzonderlijk van mekaar kapot zijn)
Controleer even of de olie er nog goed uitzet; geen drab van de koelvloeistof

Afzonderlijk is alles mogelijk: keerring, waterpomp enz enz... Kan iets groots zijn, maar ook iets kleins.

succes met het zoeken: je hebt wel een mazzel. -boehoe-

Edit: gerard had ook al gereageerd:

Dus onderop nat, maar van bovenaf niets nieuws terwijl de koppakking boven de dynamo zit.....
Hm.
Zwarte olie na een half jaar? No worries. Het blijft voeibaar goud, maar dan in prijs :). Na 6 maanden is die echt wel zwart. Belangrijkste is dat hij ' schoon'  is dus geen water of schuim.


Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #6 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 14:44:21 »
olie zit aan de voorkant, carterontluchtingsslang zit toch aan de achterkant? En daar zie ik niks, slang zit nog vast.

Olie aan de pijlstok is zwart, niet goudgeel zoals normaal. (de auto van me vriendin heeft 12.000 km gelopen binnen een 8 maanden, en die is nog goudgeel, dus vandaar dat ik het vreemd vond)

Zal t blok binnenkort maar eens afspuiten dan. Waar moet ik dan op letten? waar mag ik niet in de buurt komen met t water en reinigingsmiddel?

@roel, je praat me niet meteen in de put, omdat ik zelf de koppakking al vermoed.

Koelvloeistofpijl was tijdens de aankoop nog juist, heb nu ongeveer 400km met de auto gereden. als t nie meer is.

Wat me wel heel erg opvalt is dat het lijkt alsof het van het oliefilter komt...

Keertje een goede beurt eraan geven: koppakking, distributieriem, olie, nieuw filtertje uiteraard, nieuwe koelvloeistof e.d.?
dat wordt sparen...

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #7 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 14:47:23 »
Uhm, eerst maar eens kijken waar die olie wegkomt zoals Jaap al zegt.
If it ain't broke, don't fix it. Zo ook de koppakking.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #8 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 15:33:47 »
 withstupid

je weet nu nog niets, dus zo lang je het niet weet is in de wilde weg vervangen een dure aangelegenheid.
Als je geld over hebt en je het waard vindt gewoon doen.  -thumbsup- maar eerst maar eens kijken wat het is lijkt me verstandiger.
(sparen kun je in de tussentijd toch doen)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #9 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 15:44:35 »
ik ga binnenkort ffkes naar de wasstraat, eerst ffkes me koplamp repareren
heb daar nu een goed idee voor :) schroeven! :P

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #10 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 16:28:30 »
De thermostaathuizen willen ook wel eens lekker, kijk of er sporen van opgedroogd koelvloeistof op zitten. Je blok is warm zat om de druppels koelvloeistof te verdampen.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #11 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 16:49:21 »
heb net nog even goed gekeken, maar geen koelvloeistofplekken te vinden (kristallen krijg je dan, i know, had t met de groene op de motorkap zitten, maar niet bij deze)
Ik ga van de week ffkes die motor afspuiten. Toen ik de auto ging bekijken en met de keuring is me dit niet opgevallen, zoveel olie. Zowiezo zou ie anders niet door de keuring zijn gekomen.

het vreemde is. De motor loopt vrij normaal. Hoewel er wel een raar bijgeluid is, maar ik vermoed dat dat van de distributieriemkap komt die niet goed erop zit (disriem wordt niet geraakt, maar wel de nokkenas zelf zegmaar)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #12 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 16:55:07 »
Koe-vloeistof droog ' kristal ' achtig op, ruikt naar maggi. *maar dat wist je al*


Oliefilter kan ook lekken, weet ik uit ervaring, al ging het om een ander automerk :)

met de keuring is me dit niet opgevallen, zoveel olie. Zowiezo zou ie anders niet door de keuring zijn gekomen.

Dat durf ik te betwijfelen. Nog nooit problemen gehad met de APK + olieverlies/vet blok.

PS:
Auto gekocht? Beurtje uitvoeren! Altijd goed om zeker te zijn van je zaak. Tenzij je zeker weet dat de beurt goed is uitgevoerd.

« Laatst bewerkt op: wo, 30 jun 2010, 16:56:52 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #13 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 17:16:01 »
voor zover ik de laatste apk formulieren heb (van 2 jaar voor ik m heb laten keuren) geen lekkeages ofzo geconstateerd. Enkel de kleppendekselpakking. En die heb ik dus vervangen. Heb enkel t bovenblok eingszins droog gemaakt daarna, onderblok niet, Maar ik vind het wel apart hoe t verder zit de olie...

Dus oliefilter is een mogelijkheid.Eerst maar eens kijken waar het lekt, Nu is een oliefilter voor mij gratis, gezien ik er nog een heb liggen (wie wat bewaard die heeft wat).

Beurtje gaat zowiezo nog komen, alleen niet nu.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koppakking stuk?
« Reactie #14 Gepost op: wo, 30 jun 2010, 19:29:14 »
Voor zover ik de afgelopen 11 jaar apk formulieren heb van minimaal 30 keuringen is er nog nooit een opmerking geweest over lekkages, enkel een lekkage aan de uitlaat; die moet gasdicht over de gehele lengte (voorzover aanwezig :) )

Denk niet dat een keurmeester een aantekening zal plaatsen over enige olielekkage: Of je maakt het te bont ( keerring ligt er uit), of de auto wordt goedgekeurd.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken