Na een aantal probleempjes met vallen en opstaan te hebben verholpen (nou ja, heb laten verhelpen), dient zich nu het volgende aan (ouderdom komt met gebreken
):
Starten van koude motor gaat moeizaam, met name 's ochtends na een nacht rust en eind van de dag bij vertrek van werk.
Ontsteking en brandstofsysteem zijn recent geheel op orde gebracht (o.a. nieuwe rotor, verdeler, kabels, de accu, dynamo - you name it).
Bij het aanzetten van het contact hoor ik zoals altijd eerst de brandstofpomp. Maar waar de motor tot voor kort na één of twee slagen direct aansloeg, doet ie nu drie of vier slagen en lijkt er dan mee te stoppen... om dan vervolgens (gelukkig) alsnog aan te slaan.
Let wel: het is anders dan bij een zwakke accu of beroerde ontsteking, waarbij je een moeizame
huh-huh-huh-huh-huh-huh-huh-huh-huh start hebt.
Het is meer:
huh--huh----huh----(ik kap er mee, dit gaat te zwaar, nou vooruit nog één keer)---huh-en-lopen-maar….De accu is pas paar maanden oud, heeft ruim boven de 13V spanning en rijdend een laadspanning van 14,5 V. Zodra ik de startmotor aanzet klapt de Voltmeter echter klatsboem naar de nul.
Garageman heeft me na telefonisch consult (hij heeft vakantie) doorverwezen naar een collega garage om de startmotor te laten controleren met behulp van een "ampèretang" (?). Hij vermoedt dat de startmotor door ouderdom, slijtage en inwendige vervuiling wel eens op zijn eind kan zijn….
Dus dat ga ik morgen of overmorgen maar eens laten doen dan…