Auteur Topic: ideale schakelmoment coupe 2f  (gelezen 2392 keer)

Offline sjors-corteccia

  • Non-Register lid
  • Berichten: 198
  • Geslacht: Man
  • Ivo
ideale schakelmoment coupe 2f
« Gepost op: di, 24 aug 2010, 00:08:34 »
Ik heb eigelijk een vrij simpele vraag, maar kon geen antwoord vinden met de search.
wat zijn de ideale schakelmomenten bij een polo 2f coupe 1.3? volgens mij een aav motor. 4 bak.

Ik heb geen idee, er zit geen middendemper onder, alleen een achterdemper, zit geen toerenteller in, alleen een km teller!

ik ben dus opzoek naar de snelheid, niet de toeren, want die weet ik toch niet :)

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #1 Gepost op: di, 24 aug 2010, 07:32:00 »
soms staan er streepjes in je schaal van de km-teller -dunno- van wanneer je kan schakelen -thumbsup-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #2 Gepost op: di, 24 aug 2010, 17:39:26 »
tja....gewoon op gevoel schakelen lijkt mij.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #3 Gepost op: di, 24 aug 2010, 20:42:36 »
Ik heb eigelijk een vrij simpele vraag, maar kon geen antwoord vinden met de search.
wat zijn de ideale schakelmomenten bij een polo 2f coupe 1.3? volgens mij een aav motor. 4 bak.

Ik heb geen idee, er zit geen middendemper onder, alleen een achterdemper, zit geen toerenteller in, alleen een km teller!

ik ben dus opzoek naar de snelheid, niet de toeren, want die weet ik toch niet :)

tjah ik snap je vraag ook niet helemaal..
Ideale schakelmoment om het zuinigst te rijden? ideale schakelmoment om vreselijke stoplichtsprintjes te trekken?  -dunno-

Bij een Polo 2 staan er idd streepjes op de teller waar het "rode" deel van de toerenteller begint.
Voor de 1ste versnelling is dat ergens bij 40, voor de 2e ergens bij 70 en de 3e bij 90. correctie 110.. de 4e is afhankelijk van je topsnelheid  -nana-

Maar je kan natuurlijk ook gewoon ergens een toerenteller gaan scoren?  -dunno-
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #4 Gepost op: di, 24 aug 2010, 21:54:08 »
Als je zuinig wilt rijden moet je rustig optrekken en bij ongeveer 2500 toeren overschakelen. De eerste dus alleen om op gang te komen, zodra de teller uit de hoek komt naar de twee, bij 30-40 in de derde, alles +50 en vaste snelheid in de vierde versnelling. Bij optrekken zou ik zeggen, ergens tussen 50 en 60 schakelen.
Oo=o=oO

Offline C1Rob

  • L86C-0166
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.117
  • Geslacht: Man
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #5 Gepost op: di, 24 aug 2010, 23:00:52 »
ik zou zeggen op gevoel als de rest maar toen ik mn rijbewijs ging halen moest ik zo schakelen:

1 > tot 20km/h
2> 20 tot 40
3> 40 tot 60
4> 60 tot 80
5> 80 tot ...

Bij de snelweg in zn drie door trekken tot ongeveer 80. Dit deed ik allemaal alleen wel in een audi XD na mn rijbewijs gehaald te hebben tijd in een twingo gereden zonder toerenteller en ook dit of net er onder aangehouden voor het net wat soepeler schakelen.
86 2 GT

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #6 Gepost op: di, 24 aug 2010, 23:48:10 »
Moderne lesauto is niet te vergelijken met onze ouwe polo's -gert-

Ken de curve niet, maar de 95 Nm koppel piekt al bij 3200 toeren.
En 55pk haalt ie schijnbaar bij 5000 toeren
Rij dagelijks met een AAV, voor mijn gevoel gebeurd er na de 4000 toeren niet veel meer.

Offline vwinfo

  • L86C-0147
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.739
  • Geslacht: Man
  • Robert-Paul Dijkhuis
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #7 Gepost op: wo, 25 aug 2010, 00:39:33 »
Ik heb een 1.3 nz 4 bak .. Dit zijn mijn schakel momenten
1 > tot 20km/h
2> 20 tot 50
3> 50 tot 70
4> 70 tot ...

Kom ik uit op een verbruik van 1:14,5  incl impriaal en kratje :)
gebruik ook bijna niet de rem en rij niet harder dan 100km/h
« Laatst bewerkt op: wo, 25 aug 2010, 00:41:06 door vwinfo »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #8 Gepost op: wo, 25 aug 2010, 07:43:25 »
Heb begin 2009 hieraan wat zitten rekenen, maar kan betreffende excelbestand zo gauw niet terug vinden.
In februari 2009 heb ik 't naar Roel gemailed. Wellicht kan hij het nog terugvinden?

Conclusies van al dat rekenwerk was niet heel opzienbarend:
* voor de snelste sprint moet je schakelen 'at red line';
* voor 'zuinig' rijden schakelen tussen 2.500 en 3.500.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #9 Gepost op: wo, 25 aug 2010, 08:06:00 »
ja hoor. heb het nog wel liggen.
had ik het van jou of andersom?

anyhoe. heb het toen nog enigzins aangepast zodat je bakken kunt vergelijken. hier niet relevant maar goed.

@ sjors. misschien helpt het as je uitlegt met welk doel je de vraag stelt. wil je zuinig rijden of zo snel mogelijk op 100 zitten?

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #10 Gepost op: wo, 25 aug 2010, 08:14:28 »

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #11 Gepost op: wo, 25 aug 2010, 13:04:38 »
ja hoor. heb het nog wel liggen.
had ik het van jou of andersom?

anyhoe. heb het toen nog enigzins aangepast zodat je bakken kunt vergelijken. hier niet relevant maar goed.

@ sjors. misschien helpt het as je uitlegt met welk doel je de vraag stelt. wil je zuinig rijden of zo snel mogelijk op 100 zitten?

als je hier nou het toerental invult van het max vermogen/koppel kun je wel zien wanneer je beter kunt schakelen dan doorgaan (tenzij je al in de hoogste versnelling zit :))
zuinig rijden lijkt me meer een kwestie van gevoel dan altijd laag in toeren rijden. Te laag en de motor heeft er te veel moeite mee en doet er langer over (bv een helling oprijden)

wat die streepjes betreft op de km teller, heb me altijd afgevraagd waarom sommige tellers zo'n rare aanduiding hebben of extra aanduidingen (alle merken) maar nou snap ik het :D en het is idd bijna altijd zonder toerenteller. tenzij achteraf ingebouwd
« Laatst bewerkt op: wo, 25 aug 2010, 13:07:15 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline sjors-corteccia

  • Non-Register lid
  • Berichten: 198
  • Geslacht: Man
  • Ivo
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #12 Gepost op: wo, 25 aug 2010, 22:30:18 »


@ sjors. misschien helpt het as je uitlegt met welk doel je de vraag stelt. wil je zuinig rijden of zo snel mogelijk op 100 zitten?
misschien stel ik je nou teleur, maar ik vroeg het gewoon uit nieuwsgierigheid...
als ik wil scheuren moet ik een porsche kopen, en als ik zuinig wil rijden een prius...

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #13 Gepost op: wo, 25 aug 2010, 22:43:10 »
misschien stel ik je nou teleur, maar ik vroeg het gewoon uit nieuwsgierigheid...
als ik wil scheuren moet ik een porsche kopen, en als ik zuinig wil rijden een prius...
uitlachen2

duidelijk.

nee hoor, je stelt me niet teleur. verwachtte dan ook niks.  :)

strekking is dus eigenlijk: daar is geen eenvoudig antwoord op. het ideale schakelmoment is afhankelijk van welk ideaal je nastreeft.

maar voor dagelijks gebruik kloppen voor mijn gevoel de snelheden van vwinfo aardig (is echter sterk afhankelijk van je bakoverbrengingen)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ideale schakelmoment coupe 2f
« Reactie #14 Gepost op: do, 26 aug 2010, 07:21:03 »
schakelen op max koppel , dus of toeren tellert monteren of mbv de bak grafiek je snelheden uit te rekenen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .