Auteur Topic: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop  (gelezen 2259 keer)

Offline Geladenpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 39
  • Steilheck g40
Hallo polo liefhebbers,

Ik ben al een paar weken bezig mijn g40 motor in een steilheck(82) te bouwen.
Dit is tot op heden prima gegaan, alleen nu het op het rijden aankomt, kom ik er niet meer uit.

De steilheck is omgebouwd met onder andere: G40 kabelboom, G40 dashboard, G40 tank-brandstofpomp en opvoerpomp,

De motor draait perfect als koud is, en tot dat de koelfan gaat draaien.. Daarna lijkt het alsof de auto in noodloop gaat.
stationair draait ie nog t zelfde als koud, maar wanneer er iets gas gegeven word gaat ie schommelen tussen 2000 en 1500 toeren bij een licht ingedrukt gaspedaal.
De blauwe temp sensor heb ik al vervangen, dit maakt geen verschil helaas.. Dit was overigens geen nieuwe!

Misschien iemand die mij hierbij tips kan geven waar ik dit probleem verder kan zoeken?
En mocht iemand nog een uitgebreid schema hebben van een g40 kabelboom(motorgedeelte) zou je mij erg blij mee kunnen maken!

Bedankt alvast,

Maurice

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #1 Gepost op: vr, 03 dec 2010, 21:37:51 »
wat doet je dynamo aan laadstroom ?en zitten al je onderdrukslangen goed ?
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Geladenpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 39
  • Steilheck g40
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #2 Gepost op: vr, 03 dec 2010, 22:19:19 »
Laadstroom niet gemeten. Of de slangen goed zitten heb ik mn twijfels nu inderdaad over.. Het acculampje brand iig niet op het dashboard dus dan zal de laadstroom wel voldoende zijn?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #3 Gepost op: vr, 03 dec 2010, 22:36:39 »
meten is weten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Geladenpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 39
  • Steilheck g40
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #4 Gepost op: vr, 03 dec 2010, 23:02:27 »
zal ik morgen doen, wat kan hier de roet in t eten gooien door de laadstroom?

Offline Geladenpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 39
  • Steilheck g40
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #5 Gepost op: ma, 10 jan 2011, 17:33:15 »
Laadstroom is op stationair toerental 13.8,
Heb om wat dingen uit te sluiten dit al vervangen:
Kabelboom(motorgedeelte)
3 verschillende blauwe sensoren geprobeerd
Gasklephuis+sensoren vervangen
2 verschillende lambda's erin gehad

Dit maakt nog steeds geen verschil. wat ik met noodloop bedoel is, dat de auto hokt van 2000 na 1500 toeren en weer terug, als je iets constant gas geeft.. (bedrijfstempratuur) haal je de blauwe sensor stekker los, loopt ie wel goed!

Ik weet t nu even niet meer..  -boehoe-
« Laatst bewerkt op: ma, 10 jan 2011, 17:37:04 door Geladenpolo »

Offline Geladenpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 39
  • Steilheck g40
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #6 Gepost op: ma, 10 jan 2011, 20:57:49 »
vanavond ook nog massa's nagemeten en is OK en ook nog de klopsensor voor een ander vervangen.. nog steeds t zelfde... -dunno-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #7 Gepost op: ma, 10 jan 2011, 23:29:21 »
Heb tijden geleden met mijn G40 ook probleem gehad met 'zagende' motor (zeg maar bij vaste stand gasklep een op en neer gaand toerental), maar durf niet te zeggen of dat hetzelfde probleem is als wat jij nu hebt. Bleek uiteindelijk veroorzaakt door niet goed werkende "extra luchtschuif". Zoek maar 'ns op de openingspagina of in het topic 'techniek' met de zoekterm "extra luchtschuif", misschien heb je daar wat aan.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #8 Gepost op: di, 11 jan 2011, 09:58:39 »
In plaats van antwoord via PM:

- distributie-timing is ok?
- onsteking gesteld?
- CO afgesteld?
- benzinedruk is ok?
- al een andere computer geprobeerd?
- al uitgelezen op het moment dat ie in noodloop lijkt te gaan?
- extra massa leggen: inlaatspruitstuk <> accu-
- aansluitingen op accu zijn fris? Met name de losse draadogen willen wel eens slecht contact maken met de draden.

Offline Geladenpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 39
  • Steilheck g40
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #9 Gepost op: wo, 12 jan 2011, 14:46:39 »
Ik krijg vrijdag mn stekker binnen na OBD2 als het goed is, dan kan ik pas uitlezen.. maar misschien dat ik vanavond inderdaad al een andere computer ophaal! om te proberen...
Distributie staat OK, Onsteking ook.. Benzinedruk staat op 3/3.5 op de meter? Co, niet aangezeten.. (blok is er rijdend uit gekomen)
Massa's nagemeten maar kan eventueel nog extra leggen.. En zal ook ff de draadogen nakijken nog!!
Thnx  -thumbsup-

Offline Geladenpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 39
  • Steilheck g40
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #10 Gepost op: do, 13 jan 2011, 20:01:58 »
@ koeng40, ik heb mn gasklephuis + sensoren compleet vervangen voor een andere.. dus zal ik nu ook een andere gasschuif hebben?
Heb gister een andere computer + originele chip geprobeerd, en ja hij rijd weer!! viel dus niet meer in dat zagende gedoe..
Maar na een stukje rijden, neigt ie wel weer in dezelfde storing t evallen als je heel iets gas geeft, maar hij corrigeert daarna goed en blijft daarna netjes lopen..
Ga nu zo nog dat sensor geval vervangen in de retourbuis..

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #11 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 11:07:48 »
@ koeng40, ik heb mn gasklephuis + sensoren compleet vervangen voor een andere.. dus zal ik nu ook een andere gasschuif hebben?

Gasschuif??  -dunno-
Ik schreef over de "extra luchtschuif" (Zusatzluftschieber). Die zit ergens 'deep down' onder het inlaatspruitstuk. Het ding regelt dat er - afhankelijk van de kvs-temp  - meer, minder of géén extra lucht buiten de CO-potentiometer om aan het brandstofmengsel wordt toegevoegd. Als dat ding elektrisch of mechanisch niet goed werkt kan die schuif 'blijven hangen'. De motor krijgt dan een armer of rijker mengsel dan gezien de KVS-temp zou moeten. De digifant kan en zal dat binnen zekere grenzen kunnen bijregelen (a.h.v.Lambdawaarde), maar het gevolg is dat je een op- en neer gaand ('zagend') toerenverloop krijgt.

[ correcties of aanvullingen op mij commentaar zijn welkom  :) ]

Maar wel fijn dat ie nu toch al een heel stuk beter loopt!  -thumbsup-

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #12 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 11:27:24 »

 -klus- die heb ik ook ooit eens vervangen bij de 1.3iG40
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #13 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 12:44:32 »
aah irritante specht, zit bij een aav op het schutbord geschroefd., maar doe heeft volgens mij 3 aansluitingen d8 ik

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: G40 probleem.... koude motor >> perfect, bedrijfstemperatuur >> noodloop
« Reactie #14 Gepost op: vr, 14 jan 2011, 12:47:30 »
aah irritante specht, zit bij een aav op het schutbord geschroefd., maar doe heeft volgens mij 3 aansluitingen d8 ik
Luchtschuif als hierboven op foto heeft een monopoint niet.
Wat jij bedoeld is een klepje vanaf koolstoffliter tbv verbranden restgassen.