Auteur Topic: Motorswap  (gelezen 672 keer)

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Motorswap
« Gepost op: ma, 24 apr 2006, 07:11:13 »
hoi,

ik ben van plan om mijn aau'tje in te ruilen voor een 3f blok.

omdat ik nog nooit eerder een motorblok in of uit de auto gebouwd heb leek het me handig eerst hier wat info in te winnen. bij deze dus  -naughty-
het gaat om de wissel naar een compleet 3f blok, dus kabelboom, bak, luchtaanzuigsysteem, alles dus.

1 wat is de ideale volgorde?

2 wat moer er allemaal los/gedemonteerd? ( ik denk nu aan veerpoten ed )

3 wat zijn de aandachtspuntjes?

4 wat het beste meteen te vervangen? ( dacht zelf aan waterpomp + d-riem, motorsteunrubbers )

5 versnellingspook, ik ga van een 4 naar 5 bak, dat moet als het goed is geen probleem zijn, maar moet er nog iets worden aangepast om de 5de versnelling te kunnen bereiken, en hoe stel ik de pook zo af dat alle versnellingen goed toegankelijk zijn?

zou mooi zijn als jullie me kunnen helpen, ook handig voor anderen die zoiets in de toekomst van plan zijn!

dus bij voorbaat enorm bedankt!

groeten lex
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Motorswap
« Reactie #1 Gepost op: ma, 24 apr 2006, 09:19:54 »
Juiste volgorde:

- eerst oude blok eruit, dan pas t nieuwe erin.

Maar serieus: Wat voor auto gaat t om? (bouwjaar) Waarschijnlijk een 2f (AAU), dus dan hoef je qua versnellingspook niets aan te passen.

Als blok en bak gewisseld gaan worden:

- zoveel mogelijk spul eraf halen *oude motor* : Hoe kaler, hoe beter.  

Denk aan:
 - Uitlaat (AAU heeft volgens mij standaard al dubbele downpipe, dus dat past gewoon)
 - Uitlaatstripje bij de katalysator (heel vervelend: daar denk je meestal pas aan als je de complete auto op tilt met de takel)
 - Aandrijfassen (speciale dop)
 - Achterste motorsteun: Helemaal verwijderen van beugel aan bak is t makkelijkste qua takelen.
 

Vervangen: Dingen waar je lastig bij komt:
-distributie, waterpomp, v-snaar

Niet direct nodig: motorrubbers.

Belangrijker: Controle motorrubber achter op de bak; controleren en goed vast zetten. Deze krijgt nogal wat kantel-krachten te verwerken en gaat daardoor nog wel een los zitten / kapot.

Heb je de juiste baksteun (bovenste) er ook bij? Of heb je gewoon een complete auto?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Lexo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
Motorswap
« Reactie #2 Gepost op: ma, 24 apr 2006, 10:40:09 »
het gaat om een 2f uit '91

ik heb alleen het blok, weet zo niet welke baksteun erop zit, hoe kan ik controleren of dat de juiste is? Het blok komt ook uit een 2f dus ik dacht (gevaarlijke uitspraak  -naughty- ) dat het zo zou moeten passen.

ik vond de motorsteun rubbers wat los, weet niet hoe ze moeten zijn hoor, maar vandaar.

aandrijfassen zitten vast met een torx'en toch? weet je zo de maat toevallig?

en kan de auto gewoon op zijn wielen staan als de assen niet meer in de bak zitten?

alvast enorm bedankt voor de antwoorden! ik ben redelijk technisch en handig, maar wat profi info is super!
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.