Auteur Topic: Nokkenstok vervangen  (gelezen 1764 keer)

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Nokkenstok vervangen
« Gepost op: di, 28 okt 2003, 21:35:53 »
Eiks meer naar Serge toe  :D
Je zegt op het VW-forum in dat Arosa topic dat de nokkenas niet moeilijk te vervangen is, mijn wedervraag is waar moet ik op letten bij vervangen (behalve dat die op tijd blijft)
Zit er bij bij de hydrostoters geen adertjes onder het gras ??
Het gaat hier dus om een 3F nok die in de AAV moet,  ben er nog steeds niet aan toegekomen  :(

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Nokkenstok vervangen
« Reactie #1 Gepost op: di, 28 okt 2003, 22:48:16 »
Je hebt de nokkenas al liggen?

Mooi, dus geen verhaaltjes voor nix (tja, altijd handig om alvast te weten, voor hetgeval ik die drie-dubbele turbo niet op tijd binnen heb, en ik dus een weekendje toch nix te doen heb mensen :-)


Voor hydro's is het wisselen vrij makkelijk, want je hoeft geen kleppen te stellen :-)

Nokkenas vervangen: Zelfs ik kan het, dus een kind kan de was doen..

Grootste probleem dat ik had: Nokkenastandwielboutlossen..

- Verwijder klepdeksel, distributieriem-deksel, en alles andere wat in de weg lijkt te zitten.

- Verwijder de ontsteking: Na het plaatsen van de nieuwe nokkenas moet je toch alles op nieuw op tijd zetten, so who cares about marking anything?!

- Zet de distributie op tijd (markeerstreepje onder op de poulie van de dynamo-snaar (v-riem), en markeerpuntje op het nokkenastandwiel

- Draai de motor nu een klein stukje, zodat geen van de zuigers in bdp staan. (en onthoud waar je m heen draait)

- Verwijder klepdeksel, schraap de oude pakkingsresten weg, en dump de oude pakking gelijk in de afval container.

- Wrik de distributieriem eraf, ontspan m desnoods door de waterpomp te lossen

- NOKKENASTANDWIELBOUT LOSSEN: steek een schroevendraaier ofzo door een gat, en draai de bout los (zit bestwelvast!)

- Nokkenas-lagerschalen: Buitenste eerst, dan middelste, dan de 2 overgebleven. LET OP LET OP: Let op de manier waarop ze erop zitten, zorg ervoor dat je bij het terug plaatsen PRECIES OP DE ZELFDE PLEK de zelfde lagerschaal terug zet. Vooral de middelste 3 kunnen verward worden.

- Oude nokkenas eruit tillen

Nokkenastandwiel-bout had je al gelost

- Nokkenastandwiel overzetten

- Lagerschalen er terug op

(CHECK DIT EERST EVEN: SERGE? MARCEL? DOUWE?):
Draai de nokkenas nu zo zodat ie op 1e cylinder compressie slag: Beide nokken omhoog, 4e cylinder, uit/inlaat slag: beide nokken zo dat kleppen precies dicht, maar wel zo gaan open-en-dicht gaan

- Nu motor iets draaien, zodat onderste poulie weer op BDP staat

- Distributieriem er weer op

- rest er weer op, ontsteking 'n beetje gokken, kijken of ie loopt, en klaar

(nieuwe klepdekselpakking: immer bij hydro's)

Mis ik iets?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Nokkenstok vervangen
« Reactie #2 Gepost op: di, 28 okt 2003, 23:08:24 »
*printengaat* u zei dank :)
De nok en dekselpakking ligt hier inmiddels al een maandje of anderhalf.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Nokkenstok vervangen
« Reactie #3 Gepost op: do, 30 okt 2003, 01:08:39 »
Citaat
Nokkenas vervangen: Zelfs ik kan het, dus een kind kan de was doen..


Vooral de nokkenas-lagerkappen goed aan trekken  :P
60 Nm moet genoeg zijn.... ??  of toch maar liever 6.0 Nm??
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Nokkenstok vervangen
« Reactie #4 Gepost op: do, 30 okt 2003, 08:55:11 »
:-)

60 Kgm
of
6 Nm

Zoek maar in de vraagbaak: er staat echt 60Nm, maar dat is dus NIET GOED!!!!! moet zijn: 6Nm. (of 60 kgm)..

Shit happens.. ook de klepdekselboutjes (die 3) kunnen breken :-)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Nokkenstok vervangen
« Reactie #5 Gepost op: do, 30 okt 2003, 10:56:09 »
aangezien ik nooit op merktekens let bij plaatsen van een andere stok ,zet ik wel de motor in bdp .maar plaats de nok zo dat bij cyl 4 met nokken omlaag de stoters gelijk liggen .zo kun je blindelings de  riem er op leggen  ;)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Nokkenstok vervangen
« Reactie #6 Gepost op: do, 30 okt 2003, 21:06:15 »
Zoek maar in de vraagbaak: er staat echt 60Nm, maar dat is dus NIET GOED!!!!! moet zijn: 6Nm. (of 60 kgm)..

Hmm, ligt 't nou aan mij, of draai je de boel dan helemaal aan stron* met die 60 kgm? Da's gelijk aan ong. 600 Nm :P (dure sleutel...)

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Nokkenstok vervangen
« Reactie #7 Gepost op: do, 30 okt 2003, 21:19:46 »
Ach, gewoon handvast is goed genoeg......bij mij tenminste.
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Nokkenstok vervangen
« Reactie #8 Gepost op: do, 30 okt 2003, 23:43:56 »
Zal er maar een weekend voor gaan plannen, hopelijk is het nog binnenkort wat warmer of iig droog.
Zit me trouwens af te vragen is het verstandig om nog een verstelbaar nokkenas wieltje bij te doen??
Het is geen Schrick nokje maar het zal iig voor wat meer afstel mogelijkheden zorgen, mocht m'n AAVtje wat gaan hobbelen  :D

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Nokkenstok vervangen
« Reactie #9 Gepost op: vr, 31 okt 2003, 07:29:11 »
Zoek maar in de vraagbaak: er staat echt 60Nm, maar dat is dus NIET GOED!!!!! moet zijn: 6Nm. (of 60 kgm)..

Hmm, ligt 't nou aan mij, of draai je de boel dan helemaal aan stron* met die 60 kgm? Da's gelijk aan ong. 600 Nm :P (dure sleutel...)

Met 60Nm draai je alles al aan stront..

(alweer rekenfoutje van mij dus: 1Nm = 0,1kgm)

Heb t live zien gebeuren (me myself and I)...

2 lagerkapjes, 4 tapeindjes... + 60Nm per moertje..

toen zeiden bij het aandraaien van de laatste (kruislings nog wel)... alle 4 te gelijk ' FUCK YOU, VAL MAAR LEKKER ACHTEROVER IN JE STINKENDE GRAF ' (en ppppeng! alle 4 de eindjes braken af)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Nokkenstok vervangen
« Reactie #10 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 18:46:22 »
Even een huge kick  -oops-

Maar het zit al de hele tijd bij mij te kriebelen om mn NZ nokkenas te vervangen door de ABD stok.

Denk dat het mij wel moet lukken, alleen heb ik nog nooit een distributieriem vervangen of ook maar iets met de timing van het geheel gedaan en ben dus vrij bang dat het fout gaat met die markeringen zetten en de nokken precies goed.

Zoals Serge het doet:
aangezien ik nooit op merktekens let bij plaatsen van een andere stok ,zet ik wel de motor in bdp .maar plaats de nok zo dat bij cyl 4 met nokken omlaag de stoters gelijk liggen .zo kun je blindelings de  riem er op leggen  ;)

Lijkt mij dan het makkelijkst, gewoon kijken hoe de NZ stok erin ligt en dan de ABD stok precies weer zo terug erin leggen lijkt me? Rustig rondje draaien om te kijken of alles vrijloopt en gaan? Heb dit goed of gaat het dan juist fout?
Polo-loos Audi A4 b5

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Nokkenstok vervangen
« Reactie #11 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 22:04:45 »
driem fixeren met 3 ty wraps om het nokkenastandwiel. Scheeld een hoop shit. Alleen krukas niet ronddraaien dan. Of iig de riem daar niet vanaf laten vallen.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Nokkenstok vervangen
« Reactie #12 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 22:49:26 »
Ik zou je riem niet her gebruiken, je hebt bijna alles los dan, dus waarom dan niet gelijk de riem en pomp wisselen. Paar minuten meerwerk.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Nokkenstok vervangen
« Reactie #13 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 22:51:16 »
die riem van hem is vrij nieuw. Lekker laten zitten dus  -thumbsup-

Offline Angelo Baete

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Angelo
Re: Nokkenstok vervangen
« Reactie #14 Gepost op: zo, 03 mrt 2013, 20:05:22 »
Dit snap ik niet?

Draai de nokkenas nu zo zodat ie op 1e cylinder compressie slag: Beide nokken omhoog, 4e cylinder, uit/inlaat slag: beide nokken zo dat kleppen precies dicht, maar wel zo gaan open-en-dicht gaan

Dus eerste cilinder beide hydrostoters open en 4de cilinder allebij toe? ofzoiets? ? maar wel zo gaan open en dicht gaan ??