Auteur Topic: Vervangen luchtmassameter G40  (gelezen 1561 keer)

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #15 Gepost op: ma, 29 apr 2013, 09:06:21 »
Het lijkt mij ook een goed idee om nog maar eens goed naar de bedrading en de connectoren te kijken.
Misschien kan ik eens testen met wat tijdelijke nieuwe kabels buiten de oude draadboom om.
Dan kijken of het systeem een betere waarde (en temp) geeft.

Dat met die potmeter is ook zeker een goed idee. Dat zou misschien een volgende stap kunnen zijn.
Ik denk wel nog steeds dat de sensor niet kapot is. Ik heb hem vorige week bij allerlei temperaturen
getest (in koelkast, op verwarming etc) met dat grafiekje uit het sleutelboek (JHMS). De gemeten weerstanden waren prima.

Het moet dus zo zijn dat de bekabeling zorgt voor een extra weerstand of dat de Digifant niet goed meer meet.
Ik ga van de week maar weer eens testen en laat nog weten wat het resultaat is.

Bedankt voor de Hulp!

Elmer

Offline djn111

  • Non-Register lid
  • Berichten: 64
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #16 Gepost op: ma, 29 apr 2013, 16:40:08 »
 -thumbsup-

Graag gedaan

DJN

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Vervangen luchtmassameter G40
« Reactie #17 Gepost op: vr, 10 mei 2013, 11:39:21 »
Weer wat verder gekomen.

Ik heb het e.e.a. getest.
Eerst heb ik op de losgenomen stekker een potmeter (draaiweerstand) aangesloten op de pinnen behorend bij de temperatuursensor.
Met het verdraaien van de potmeter kon ik elke gewenste temp instellen zag ik in VAGCOM.
Wat wel opvallend was dat VAGCOM liet zien dat het voltage hierbij constant op 5 bleef staan. Met andere woorden;
ik denk nu dat de Digifant de stroom meet (het amperage dus in plaats van het voltage) en aan hand daarvan de temp bepaald.

Vervolgens heb ik als test met 2 losse draden tussen de sensor en de stekker ervoor gezorgd dat alleen de temp sensor
aangesloten was en niet de co-meter die in dezelfde behuizing zit. Ook toen liet VAGCOM weer 5 volt zien (wel in combinatie
met een lage temp van ca. -10). Toen ik daarna de stekker weer gewoon op CO-potentiometer aansloot zakte het voltage
weer terug naar 2,83 volt.
Ik denk nu dus dat het CO-meetgedeelte van deze unit zorgt voor een soort kortsluiting. Ik meet namelijk met de multimeter
gewoon 5 Volt op de pinnen van beide sensors.

Als laatste test heb ik de potmeter weer aangesloten en vervolgens met de multimeter gemeten welke weerstand hoort bij welke temp in VAGCOM.
Dit leverde hele andere waarden dan op dan in de grafiek uit JHIMS, bijvoorbeeld 388 ohm geeft 20 graden en 743 ohm geeft 5 graden.
Je zou dus kunnen zeggen dat je met het draaien aan de potmeter het systeem 'fopt'

Met deze tests ben ik zeker weer wat wijzer geworden maar echt helemaal duidelijk is het nog niet:
-zorgt de CO-potentiometer voor een sluiting en moet deze vervangen worden?
-of meet het systeem gewoon niet goed meer en moet ik op zoek naar een andere Digifant of deze laten reviceren?

Misschien weet iemand het antwoord?

In de tussentijd rijd m'n polo gewoon en valt er weinig te klagen.

Groet,

Elmer