Auteur Topic: Geen helicopter, maar homokineet  (gelezen 864 keer)

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Geen helicopter, maar homokineet
« Gepost op: za, 05 nov 2005, 12:46:28 »
ben net bij de garage geweest.

Hij dacht dat het tikkend geluid wat ik hoorde (zie vorige topic) aan de homokineet lag.

Monteur rijd net voor mij weg, dus even wachten tot maandag voor een testrit.

de verkoper schatte dat als hij kapot blijkt te zijn, dit ongeveer 100 euro gaat kosten. Wat is jullie ervaring met een kapotte homokineet en de kosten dier eraan verbonden zijn?
ach, het is een lifestyle....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Geen helicopter, maar homokineet
« Reactie #1 Gepost op: za, 05 nov 2005, 13:42:38 »
Kineet kapot? Waarschijnlijk je stofhoes langere tijd kapot geweest.

budget-fixen:
Op de sloop een andere aandrijfas scoren, 2 uurtjes vrije tijd opofferen en klaar is klara.

Gereedschap: voor je aandrijfas (bak zijde) heb je een speciale dop nodig, en voor je centrale asmoer dop 30 (misschien dat die net ff niet in je kist zit).

Semi-pro:
Homokineet vervangen. Ook zelf te doen: Wel wat piel werk, vet, smeer etc. Hoef je in principe de as niet compleet te verwijderen, maar je moet wel een nieuwe stofhoes plaatsen (anders lijkt t wel erg op budget-fixen).

Pro: Zie Semi-Pro, maar dan 300 euro in rekening brengen.
Afzet-pro: Zie budget-fixen, en alsnog 300 euro in rekening brengen :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Geen helicopter, maar homokineet
« Reactie #2 Gepost op: za, 05 nov 2005, 14:01:20 »
bedankt voor je advies. geeft me weer een sprankeltje hoop!  -thumbsup-

NIEUWE ontwikkeling: Ik heb mijn wiel er net af gehaald, en toen ik aan de remschijf probeerde te draaien ging dat echt heeeel zwaar. Even de klauw eraf en toen draaide hij super goed! (piept wel een beetje, maar hij zoveel soepeler!) ik heb ook niet zo lang geleden nieuwe wiellagers erin laten persen.

Wat kan ik doen? Remblokken beetje afvijlen (deze zijn namelijk ook nog niet zo oud, de schijven zijn ook vrij nieuw.

Verklaart dit ook misschien het trillen van het stuur als ik rem?
(dat de rechtkant wat hapert en de linkerkant perfect remt?)
ach, het is een lifestyle....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Geen helicopter, maar homokineet
« Reactie #3 Gepost op: za, 05 nov 2005, 15:27:21 »
Als je rem aan loopt, komt de klauw dus niet goed los. Aanlopende remblokken zorgen voor enorme opwarming (constante wrijving), en door deze warmte trekken de schijven krom (uiteindelijk, vooral bij nat weer: warm worden en afkoelen door regen/plassen).

Als dat al langer zo is, kan het zijn dat de homokineet hier zelfs door is overleden.

blokken afvijlen; niet doehoen: liggen ze even vrij, totdat je 1 keer remt: als de klauw niet goed lost, blijven ze vervolgens weer hangen.
Goed gangbaarmaken (staalborstels, krans, stralen what ever) is de enige juiste remedie!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Geen helicopter, maar homokineet
« Reactie #4 Gepost op: za, 05 nov 2005, 16:04:13 »
Of in race style..20 minuten incl.nieuwe homokineet  -moon-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Geen helicopter, maar homokineet
« Reactie #5 Gepost op: za, 05 nov 2005, 16:12:25 »
Tell me more about ´Goed gangbaar maken´, i´m interested!!!
 -naughty-

De schijven zijn nog niet krom, heb er afgelopen zomer pas nieuwe schijven en blokken op gezet en heb het probleem nog maar een paar dagen.
ach, het is een lifestyle....

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Geen helicopter, maar homokineet
« Reactie #6 Gepost op: zo, 06 nov 2005, 13:00:33 »
dus kunnen je schijven zeker wel krom zijn!!!!!!

remblokken blijven hangen op de zadels waarover ze schuiven
goed opschuren eventueel vijlen van remzadel is inderdaad de remedie en dan de oortjes en de remzadels in vet zetten (koppervet of de grijze vervangende vet)

de homo zelf vervangen met hoes is behoorlijk vies smering werkje waarbij je eff moet opletten dat de homo goed over z'n borg ring gaat anders loopt ie eraf en dat heb je echt de popetjes aan het dansen

succes!!!

maikel