Auteur Topic: V-snaar poelie scheef..  (gelezen 2665 keer)

Offline gillestuur

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Chiel van Helden
V-snaar poelie scheef..
« Gepost op: ma, 22 aug 2011, 17:34:54 »
Hee,

Vandaag ff mijn distributie riem en waterpomp vervangen, maar na het in elkaar zetten kwam ik tot een erg vervelende conclusie:
De krukas poelie zwabbert en is dus scheef. Het is redelijk wat. Op 1 punt is hij iets naar het motorblok toegebogen lijkt het.
Waarschijnlijk gekomen toen we de poelie tussen het frame en blok uit probeerde te halen. Bij het wegdrukken van het blok heeft het vliegwiel even klem gezeten.

Nu hij weer helemaal vast zit heb ik niet veel zin om alles weer los te halen. Had erg weinig ruimte namelijk en heeft dus veel moeite gekost.

Wat zal ik doen? Gewoon gaan rijden als ik niets voel bij het rijden? De driem lijkt er niet veel last van te hebben. Het zal niet erg goed zijn voor de krukas?
De v-snaar ligt er verder prima op en zolang de dynamo goed aangedreven blijft?

Joee
« Laatst bewerkt op: ma, 22 aug 2011, 19:47:28 door gillestuur »
2f coupé 1.0 4 versnellingen uit '94, 120k, open dakkie, 0 roest, verbruikt geen olie, blauw gerold

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Vliegwiel scheef..
« Reactie #1 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 17:44:29 »
Dat is niet je vliegwiel, die zit aan de andere kant van de krukas.
waarschijnlijk heb je de poelie er verdraaid op zitten, op de krukas poelie zit een puntje en in je v-snaar poelie een deukje.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline gillestuur

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Chiel van Helden
Re: Vliegwiel scheef..
« Reactie #2 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 19:23:46 »
Klopt.. is de v-snaar poelie.. zit niet verdraaid en uiteraard al 5x gecheckt of hij er recht op zit. Zit precies op het spietje/knobbeltje. Bij mij is het gewoon een extra gat tussen 2 van de 4 gaten. Of is er naast dat extra gat ook nog iets van een deukje?


« Laatst bewerkt op: ma, 22 aug 2011, 19:35:43 door gillestuur »
2f coupé 1.0 4 versnellingen uit '94, 120k, open dakkie, 0 roest, verbruikt geen olie, blauw gerold

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Vliegwiel scheef..
« Reactie #3 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 19:28:44 »
andere poelie zoeken. Als ie er niet goed opzit, krijg je je timing trouwens ook niet in orde.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Vliegwiel scheef..
« Reactie #4 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 19:36:26 »
Uit je verhaal maak ik op dat hij al gelopen heeft maar nog niet belast. Ik zou toch even op de sloop kijken(of nieuw). Je weet maar nooit en dan heb je een groter probleem.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline gillestuur

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Chiel van Helden
Re: Vliegwiel scheef..
« Reactie #5 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 19:41:20 »
andere poelie zoeken. Als ie er niet goed opzit, krijg je je timing trouwens ook niet in orde.

Die poelie op de krukas heeft niets met timing te maken? Staat los van de driem en is puur voor de dynamo?

Uit je verhaal maak ik op dat hij al gelopen heeft maar nog niet belast. Ik zou toch even op de sloop kijken(of nieuw). Je weet maar nooit en dan heb je een groter probleem.

Nee, alleen stationair en beetje gasgeven totdat de radiator ging lopen om te ontluchten etc.
Een nieuwe is uiteraard een optie, maar vraag me gewoon af of het echt schadelijk is, omdat die poelie niet echt belast wordt.
2f coupé 1.0 4 versnellingen uit '94, 120k, open dakkie, 0 roest, verbruikt geen olie, blauw gerold

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: V-snaar poelie scheef..
« Reactie #6 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 20:12:58 »
Welk risico wil je lopen? Is een andere niet een paar tientjes en een uurtje knutselen? -dunno-
Het is niet zo dat je op dit forum garantie kunt krijgen ("maar jullie zeiden dat het wel kon")? Of blijf je gewoon wachten tot er iemand zegt dat je het wel kunt proberen? Dan hoef je het ook niet te vragen namelijk...

Sorry als ik wat kort door de bocht ga, maar heb je zelf eigenlijk je vraag niet al beantwoord?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: V-snaar poelie scheef..
« Reactie #7 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 20:14:01 »
Die poelie op de krukas heeft niets met timing te maken? Staat los van de driem en is puur voor de dynamo?

JA op je poelie staat een merkteken van het op tijd zetten,



Nee, alleen stationair en beetje gasgeven totdat de radiator ging lopen

Waar is die heen gelopen dan ? ?  -nana- -uitlachen-



En ja een poelie heeft 4 gaten 4x 8 mm  en 1dup waar het pinnetje van de krukas poelie in komt.




« Laatst bewerkt op: ma, 22 aug 2011, 20:24:45 door Pieter »
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: V-snaar poelie scheef..
« Reactie #8 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 20:16:40 »
Er zit een onbalans in dat zorgt voor trilling in een zijdelingse beweging, vlak maken word een probleem. Een tweedehandsje kost misschien een tientje. Voor de aandrijving van de dynamo hoef je je geen zorgen te maken maar er zit volgens mij een keerring achter de "distributie poelie". Die zal flink slijten en daar krijg je dan weer olie lekkage=groter probleem. Misschien is er iemand met meer kennis die dit kan beamen of ontkennen?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline gillestuur

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Chiel van Helden
Re: V-snaar poelie scheef..
« Reactie #9 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 20:31:41 »
Welk risico wil je lopen? Is een andere niet een paar tientjes en een uurtje knutselen? -dunno-
Het is niet zo dat je op dit forum garantie kunt krijgen ("maar jullie zeiden dat het wel kon")? Of blijf je gewoon wachten tot er iemand zegt dat je het wel kunt proberen? Dan hoef je het ook niet te vragen namelijk...

Sorry als ik wat kort door de bocht ga, maar heb je zelf eigenlijk je vraag niet al beantwoord?

Je hebt uiteraard gelijk  :), maar ik zit op dit moment meer aan de kant van 'gewoon kijken hoe het afloopt' en als ik pech heb.. Tja..
Dit veranderd als iemand zegt dat hij zoiets heeft meegemaakt dat zijn motor in de soep 'gelopen' is (voor Pieter;))

Jullie zijn dus wel degelijk diegene die mij er van overtuigen om naar de sloop te gaan of gewoon te rijden.

Er zit een onbalans in dat zorgt voor trilling in een zijdelingse beweging, vlak maken word een probleem. Een tweedehandsje kost misschien een tientje. Voor de aandrijving van de dynamo hoef je je geen zorgen te maken maar er zit volgens mij een keerring achter de "distributie poelie". Die zal flink slijten en daar krijg je dan weer olie lekkage=groter probleem. Misschien is er iemand met meer kennis die dit kan beamen of ontkennen?

Als de keerring van de driem poeli flink slijt of de hele krukas verknald, dan zal ik inderdaad een 2e hands moeten kopen. Voor mij is belangrijk of iemand dit kan ontkennen. Toch maar naar de sloop en weer een uurtje beunen op de oprit?
2f coupé 1.0 4 versnellingen uit '94, 120k, open dakkie, 0 roest, verbruikt geen olie, blauw gerold

Offline gillestuur

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Chiel van Helden
Re: V-snaar poelie scheef..
« Reactie #10 Gepost op: ma, 22 aug 2011, 20:35:57 »
JA op je poelie staat een merkteken van het op tijd zetten,
Thanks voor de pics!

Idd.. Dit heb ik gezien. Ik heb alleen geen deukje, maar gewoon een gat waar het spietje in gaat.
Heb dus ook kunnen checken of hij er echt recht op zat. Of er zit ook nog ergens een deukje en is dat extra gat niet in gebruik? Dat kan natuurlijk ook nog. pff

Sowieso er maar even afhalen dan.
2f coupé 1.0 4 versnellingen uit '94, 120k, open dakkie, 0 roest, verbruikt geen olie, blauw gerold

Offline gillestuur

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Chiel van Helden
Re: V-snaar poelie scheef..
« Reactie #11 Gepost op: do, 25 aug 2011, 20:10:36 »
Oke.. toch maar een nieuwe van de sloop gehaald. Wat een gedoe. Alle polo's stonden op een andere auto, dus er niet met de krik onder.
Geen poelie was te bereiken via het gat, maar met wat kunst en vliegwerk heb ik er toch een af kunnen krijgen.

Toch blij dat ik hem vervangen heb. Thanks voor de reacties!
2f coupé 1.0 4 versnellingen uit '94, 120k, open dakkie, 0 roest, verbruikt geen olie, blauw gerold

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: V-snaar poelie scheef..
« Reactie #12 Gepost op: do, 25 aug 2011, 20:33:40 »
Heb je ze nog naast elkaar vergeleken? Was de ene echt krom? Of had je 'm gewoon verkeerd gemonteerd?
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline gillestuur

  • Non-Register lid
  • Berichten: 16
  • Chiel van Helden
Re: V-snaar poelie scheef..
« Reactie #13 Gepost op: do, 25 aug 2011, 23:37:36 »
Hij was echt flink krom. Hij wiebelde op beide kanten enkele milimeters. Weet niet of het al was voordien of dat hij ergens heeft klem gezeten bij vervanging van de riemen. Die dingen zijn sowieso niet echt stevig dus let erop als je er mee aan de slag gaat.
2f coupé 1.0 4 versnellingen uit '94, 120k, open dakkie, 0 roest, verbruikt geen olie, blauw gerold