Auteur Topic: lekkage koelvloeistof ?????????  (gelezen 1328 keer)

Offline shadow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
lekkage koelvloeistof ?????????
« Gepost op: di, 24 okt 2006, 21:23:26 »
He hallo allemaal.

FF een vraagje,
Mijn polo sedan uit 87 heeft een probleem om z,n koelvloeistof binnen te houden,lekt via dop van expantie tank !!
temperatuur is onregelmatig,staat soms voorbij de helft van meter.de ventilateur slaat wel aan bij deze temp,het is voor mij een groot raadsel!!!!!


 -thumbsup-  -thumbsup- groetjes René

p.s de dop heb ik al vervangen maar er blijft vloeistof uit komen.

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #1 Gepost op: di, 24 okt 2006, 22:53:38 »
De temperatuur staat niet in het rode gebied? Heb je ook het idee dat de motor kookt als dat gebeurd? Zo niet dan is er sprake van overdruk in het systeem, wat volgens mij duidt op een lekke koppakking. Probeer anders eens je koelsysteem af te (laten) persen. Is je koelvloeistof nog gewoon helder?? ook geen mayo aan de binnenkant van je oliedop?  -dunno-

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #2 Gepost op: di, 24 okt 2006, 23:02:28 »
hoi

Hij lekt niet, maar hij kookt!
Nu is alleen de vraag waarom kookt hij?
De vin slaat wel aan zeg je. Weet je ook wanneer? Dus als hij al over de helft is of als hij op de helft komt?

Mischien dat termostaat niet helemaal opengaat. Hierdoor word motor toch te warm. De vin slaat uit eindelijk wel in omdat er toch een beetje koelfloeistof langs de termosschakelaar stroomt.

Wat ook nog kan is dat je termoschakkelaar stuk is en pas te laat je vin laat draaien.

En als laatste een kleine mogelijkheid dat je waterpomp stuk is.
Ik bedoel dan dat hij niet of nauwelijks rond pompt.
Dit laaste is makkelijk te controleren. neem het bovenste slangetje van je expansiepotje los en de dop van het potje.
en laat dat de vloeistof van het slangetje in het potje terug lopen. Komt er geen water uit slang dan brengt je pomp nie genoeg op.

Voor het controleren van de andere 2 dingen weet ik eff zo 1,2,3, niet een methode (mischien iemand anders wel).

succes gr maikel.

Ps. koppaking kan ook lek zijn en dan word er door de zuiger lucht in je koelsysteem geblazen. hierdoor gaat ie ook borrelen! zie antwoord van vw-edje.




Offline shadow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #3 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 15:12:51 »
De temperatuur staat niet in het rode gebied? Heb je ook het idee dat de motor kookt als dat gebeurd? Zo niet dan is er sprake van overdruk in het systeem, wat volgens mij duidt op een lekke koppakking. Probeer anders eens je koelsysteem af te (laten) persen. Is je koelvloeistof nog gewoon helder?? ook geen mayo aan de binnenkant van je oliedop?  -dunno-

Hoi daar

Ik heb het een en ander gecontroleerd

DE koelvloeistof en de olie zien er zuiver uit.

Waterpomp ook bekeken doet het ook goed.

En het thermokoppel op de radiateur doet het ook maar  pas als
de temperatuurmeter een stukje door het midden is.de juiste temperatuur daarvan kan ik helaas niet meten.

Groetjes René  -marcel-  -marcel-

Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #4 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 16:49:18 »
Hoe heb je je waterpomp gecheckt als ik vragen mag? En voel ook even aan je radiateur slangen, of er 1 hard is of niet(als motor warm is, en pas op het is heet)...

En als de motor kookt, dan staat de temperatuur meter toch niet in het midden?? dan zou er gewoon overdruk op staan zonder dat hij kookt(dat kan ook toch?), maar dat terzijde.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #5 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 17:04:05 »
Dop vervangen = nieuwe of gebruikte?
In dop zit overdrukventieltje die stuk kan gaan. Bij een gebruikte kan die dus ook stuk zijn.

En is het koelsysteem goed ontlucht?
Bij de kachelkraan in de buurt (onder de plastic kap bij de voorruit, onder de motorkap) zit een witte schroefafdekking.
Hier het koelsysteem mee ontluchten: stukje losdraaien en motor laten lopen totdat er  vloeistof uit komt.

Offline shadow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #6 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 17:19:56 »
Hoe heb je je waterpomp gecheckt als ik vragen mag? En voel ook even aan je radiateur slangen, of er 1 hard is of niet(als motor warm is, en pas op het is heet)...

En als de motor kookt, dan staat de temperatuur meter toch niet in het midden?? dan zou er gewoon overdruk op staan zonder dat hij kookt(dat kan ook toch?), maar dat terzijde.

hoi vw edje

De waterpomp heb ik gecontroleerd d.mv. het retourslangetje vanaf de radiateur bij het expantievat los te koppelen de motor te starten en dan kijken of de koelvloeistof begint te stromen wel ff de dop eraf zodat het wel in het tankje terug gaat, en als je iets gas bij geeft gaat de vloeistof harder stromen omdat de motor meer toeren maakt.(dus ook de pomp)

Groetjes rené

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #7 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 19:33:13 »
Hoe heb je je waterpomp gecheckt als ik vragen mag? En voel ook even aan je radiateur slangen, of er 1 hard is of niet(als motor warm is, en pas op het is heet)...

En als de motor kookt, dan staat de temperatuur meter toch niet in het midden?? dan zou er gewoon overdruk op staan zonder dat hij kookt(dat kan ook toch?), maar dat terzijde.

hoi vw edje

De waterpomp heb ik gecontroleerd d.mv. het retourslangetje vanaf de radiateur bij het expantievat los te koppelen de motor te starten en dan kijken of de koelvloeistof begint te stromen wel ff de dop eraf zodat het wel in het tankje terug gaat, en als je iets gas bij geeft gaat de vloeistof harder stromen omdat de motor meer toeren maakt.(dus ook de pomp)

Groetjes rené

ja zo hebben ze het mij geleerd op me werk!!

Ik zou het verders zo 123 niet weten wat er verder kan zijn.
Zie ook de hierboven genoemde antwoorden en loopt dat allemaal na.

gr maikel.

Offline shadow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #8 Gepost op: vr, 27 okt 2006, 12:07:45 »
Hoe heb je je waterpomp gecheckt als ik vragen mag? En voel ook even aan je radiateur slangen, of er 1 hard is of niet(als motor warm is, en pas op het is heet)...

En als de motor kookt, dan staat de temperatuur meter toch niet in het midden?? dan zou er gewoon overdruk op staan zonder dat hij kookt(dat kan ook toch?), maar dat terzijde.

Hoi ed

Heb nog ff de slangen bekeken zowel koud als warm .

Bij een koude motor kan ik de slangen gewoon indrukken en bij een warme motor heb ik wat weerstand zeg maar dan zijn de slangen stug.

Groetjes René -klus-  -klus-

Wat als de slangen echt hard zijn ?? toch de koppakking!!!!




Offline vw-edje

  • L86C-0078
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.014
  • Geslacht: Man
  • Edwin Jagersma
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #9 Gepost op: vr, 27 okt 2006, 13:35:29 »
ach ik heb weer te snel getypt, ik bedoel of beide radiateur slangen even warm zijn, oftewel de thermostaat even checken. Iets harder worden ze zowiezo wel door de standaard druk. Ik zou je koelsysteem even af laten persen als ik jou was. En je thermostaat checken(of meteen vernieuwen, is klusje van niks).

Offline shadow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #10 Gepost op: za, 04 nov 2006, 09:35:25 »
de termostaat nog ff vervangen. probleem lijkt nu toch opgelost.
waarschijnlijk ging hij toch niet ver genoeg open waardoor tekort circulatie. enz.

Allen bedankt voor de tips.

Groetjes René
  -off-  -prut-  -prut-  -prut-  -thumbsup-

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
lekkage koelvloeistof ?????????
« Reactie #11 Gepost op: za, 04 nov 2006, 10:38:23 »
Ok ben blij dat het opgelost is.

gr maikel.