Auteur Topic: Gejank onder de kap  (gelezen 1524 keer)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Gejank onder de kap
« Gepost op: do, 28 jul 2005, 22:08:41 »
Na het vervangen van de cilinderkop rijdt m'n Polo nu eindelijk weer.
Ik ben nog bezig met het oplossen van wat problemen, alleen kom ik niet uit het volgende:

1) vanaf de distributie komt een behoorlijk irritant jankend geluid, wat toerental-afhankelijk is. (--> zie link: movie)

- Bij de wederopbouw is de waterpomp vernieuwd, maar die is het volgens mij niet.
- De poulie op de krukas slingerd wel redelijk, maar dat was altijd al zo  
- de distributieriem staat wel iets strakker dan daarvoor, maar is nog steeds een kwart slag te draaien. Op de riem zijn geen aanloop-sporen te zien

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn, en nog belangrijker: hoe ik van die variomatic geluiden af kan komen!?

2) Zoals te horen is, loopt ie stationair nog voor geen meter.
Het is net alsof ie onder de 1500 toeren niet wil blijven lopen, dan begint het toerental te schommelen tussen de 400 en 1500 toeren tot de motor het niet meer trekt en afslaat.
Bij het opschroeven van het stationaire toerental blijft ie dus wel redelijk constant lopen, alleen zal de APK dan een probleem worden... Ontsteking, mengsel of beide?


Alle tips zijn welkom!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Gejank onder de kap
« Reactie #1 Gepost op: do, 28 jul 2005, 22:20:49 »
Klinkt aardig irritant idd..

Loopt de riem nergens aan?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Gejank onder de kap
« Reactie #2 Gepost op: do, 28 jul 2005, 22:40:51 »
Waterpomp!

OF je riem staat veelste strak, of je riem staat te strak..

Klinkt mij als t vreten van de tanden om de waterpomp, 't is in iedergeval je distributieriem, en niet je v-snaar  (ik neem aan dat 't je v-snaar poelie is die slingert)..

Als je zeker bent dat de waterpomp gewoon goed is, dan is t echt de spanning van de riem..

Stationair mag je de riem best iets zien 'elastieken'/'trillen'/'klapperen'. Niet te los, maar ook zeker niet te strak: een kwart slag draaien is een goede indicatie, maar de kracht die daar voor nodig is, is niet altijd gelijk..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Gejank onder de kap
« Reactie #3 Gepost op: do, 28 jul 2005, 22:55:26 »
Klinkt aardig irritant idd..

Loopt de riem nergens aan?


Nee, de riem draait vrij rond en op de riem is geen slijtspoor te ontdekken  -dunno-


Waterpomp!

OF je riem staat veelste strak, of je riem staat te strak..

Klinkt mij als t vreten van de tanden om de waterpomp, 't is in iedergeval je distributieriem, en niet je v-snaar  (ik neem aan dat 't je v-snaar poelie is die slingert)..

Als je zeker bent dat de waterpomp gewoon goed is, dan is t echt de spanning van de riem..

Stationair mag je de riem best iets zien 'elastieken'/'trillen'/'klapperen'. Niet te los, maar ook zeker niet te strak: een kwart slag draaien is een goede indicatie, maar de kracht die daar voor nodig is, is niet altijd gelijk..


De waterpomp is nieuw, daarom ga ik d'r van uit dat die wel goed is...

Ik zal morgen eerst de riem nog een keer losser zetten, hopelijk gewoon een gevalletje van

 :)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Gejank onder de kap
« Reactie #4 Gepost op: do, 28 jul 2005, 23:41:58 »
Wellicht overbodig om te zeggen, maar:
die kwartslag meet je wel tussen nokkenastandwiel en waterpomp?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Gejank onder de kap
« Reactie #5 Gepost op: vr, 29 jul 2005, 08:15:11 »
Ik weet vrijwel zeker tussen nokkenas en krukas. (voorzijde dus)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Gejank onder de kap
« Reactie #6 Gepost op: vr, 29 jul 2005, 08:39:55 »
Die kwart-slag moet je volgens Olving meten tussen de waterpomp en het nokkenaswiel.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Gejank onder de kap
« Reactie #7 Gepost op: vr, 29 jul 2005, 11:35:03 »
-hug-

Het gejank is vrijwel weg nu de riem wat losser staat!

Bedankt!

Dan kan ik weer verder met het fatsoenlijk stationair laten lopen van de motor. (Apk-datum komt weer in zicht)

Zit alleen nog te twijfelen; door het CO op te schroeven loopt ie waarschijnlijk wel beter bij lagere toerentallen, maar dan haalt ie de APK-eis niet...

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Gejank onder de kap
« Reactie #8 Gepost op: do, 11 aug 2005, 01:00:58 »
..




Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Gejank onder de kap
« Reactie #9 Gepost op: do, 06 okt 2005, 22:11:39 »
Nog een vraag -klus- :

Om een querlenkerstrebe te monteren, wilde ik de boutjes van de tunnelversteviging loshalen, alleen is één boutje dol...

Het gaat om de verticale nr. 17
Zit er een moer gelast of geborgen aan de andere kant? Ik kon van binnenuit niks vinden en volgens mij kun je d'r ook helemaal niet bijkomen, omdat het tussen de bodem en nr.2 in zit?  -dunno-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Gejank onder de kap
« Reactie #10 Gepost op: do, 06 okt 2005, 22:26:07 »
Zal een lasmoer achter zitten, waarschijnlijk is die losgebroken.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Gejank onder de kap
« Reactie #11 Gepost op: do, 06 okt 2005, 22:40:18 »
Nummer 2 is een duur steuntje (vraag maar na bij de dealer), en daar zit een ingelaste moer in. Deze is waarschijnlijk dol of los gebroken....
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Gejank onder de kap
« Reactie #12 Gepost op: do, 06 okt 2005, 22:50:06 »
Da's balen! De enige oplossing is dus een nieuw steuntje '2' om eronder te lassen..

Dan voorlopig nog even geen strebe  -boehoe- (heb nu de ophanging compleet verwijderd, dus dacht dit 'even mee te pakken' -wanker- )

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Gejank onder de kap
« Reactie #13 Gepost op: do, 06 okt 2005, 22:53:05 »
Puntlassen losboren, moer weer vastlassen, steun weer vastlassen  -wanker-