Auteur Topic: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Dashboard ombouw in progress  (gelezen 64409 keer)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #495 Gepost op: vr, 02 dec 2011, 21:47:08 »
Het ruitenwisser/sproeier verhaal is mij een raadsel. De reden waarom de sproeier het niet doet is omdat er zowel bij het naar voren drukken als naar achteren trekken van de hendel, op beide polen 12V komt te staan. Zo wordt ook in beide gevallen zowel de voor- als de achterruitenwissers geactiveerd. En dit is dus met een standaard NZ kabelboom waar niet mee geknoeid is.
Dit probleem had ik dus ook al met de HZ kabelboom waar ik zelf, op basis van de schema's, aansturing voor de achterruitenwisser en pomp had gemaakt. Dat lijkt te bevestigen dat de bedrading is zoals het hoort, maar blijkbaar toch ook weer niet. -gert-

Ik heb tevens getest met de kabelboom die naar achteren loopt losgekoppeld. Ook dan op beide polen 12V. Daar zit het probleem dus niet. Dus dan zou ik moeten concluderen dat het ergens onder de motorkap bij de ruitenwissers mis gaat. Maar daar heb ik niet aangezeten en de boel werkte goed met de 2F kabelboom.

Eerst het 2F schema er maar even bijpakken en proberen zaken te vergelijken. Het lastige is dat er geen connectoren in dat schema staan.

Interessant puzzelstuk!
« Laatst bewerkt op: vr, 02 dec 2011, 22:04:01 door Douma »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #496 Gepost op: vr, 02 dec 2011, 21:54:37 »
Morgen je vrouw/vriend/buurman even een TT bij een automaterialenzaak halen en zelf later weer terugbrengen, met bon geld terug vragen want je hebt er twee voor je verjaardag gehad.  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #497 Gepost op: vr, 02 dec 2011, 21:59:08 »
Morgen je vrouw/vriend/buurman even een TT bij een automaterialenzaak halen en zelf later weer terugbrengen, met bon geld terug vragen want je hebt er twee voor je verjaardag gehad.  :)

:) Daar ga ik alleen niet veel mee opschieten. Ik wil het met een Polo 2 toerenteller testen. De 2F toerenteller werkt namelijk prima. Ik wil 100% zeker weten dat het aan de toerenteller ligt en niet aan de wijze van aansturen.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #498 Gepost op: vr, 02 dec 2011, 22:12:27 »
Test toerenteller Klik

de + en - sluit je aan op een 12 Volt voeding gelijkspanning. De voeding voor je toerenteller.

Om te testen sluit je je "IN" van je toerenteller aan op een transformator van maximaal 15 Volt.
Hiervoor kun je bijvoorbeeld een deurbel transformator gebruiken. (controleer wel eerst de spanning).

1 signaal van de verdeler (bij een viertakt viercilinder motor) komt overeen met 0,5 toeren per minuut.
50 Hz (van de trafo) komt overeen met 3000 signalen per minuut.
Opgeteld betekend dit dat 3000 signalen overeenkomen met (3000 * 0.5) 1500 toeren per minuut.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #499 Gepost op: vr, 02 dec 2011, 22:15:47 »
Test toerenteller Klik

de + en - sluit je aan op een 12 Volt voeding gelijkspanning. De voeding voor je toerenteller.

Om te testen sluit je je "IN" van je toerenteller aan op een transformator van maximaal 15 Volt.
Hiervoor kun je bijvoorbeeld een deurbel transformator gebruiken. (controleer wel eerst de spanning).

1 signaal van de verdeler (bij een viertakt viercilinder motor) komt overeen met 0,5 toeren per minuut.
50 Hz (van de trafo) komt overeen met 3000 signalen per minuut.
Opgeteld betekend dit dat 3000 signalen overeenkomen met (3000 * 0.5) 1500 toeren per minuut.

Thanks! Dat is een goede tip. Had ik mijn Variac twee jaar geleden nou maar niet de deur uit gedaan. Eens kijken of ik wat anders kan bedenken.

Edit: hmmm, in dat topic staat ook dat de "IN" op de ingang van de verdeler aangesloten moet worden. Maar als je kijkt naar het schema op de vorige pagina uit de Haynes 82-90, dan zit de "IN" daar nioet op aangesloten, maar op een contact rechts daarvan.
« Laatst bewerkt op: vr, 02 dec 2011, 22:18:33 door Douma »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.537
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #500 Gepost op: vr, 02 dec 2011, 22:17:29 »
Het ruitenwisser/sproeier verhaal is mij een raadsel. De reden waarom de sproeier het niet doet is omdat er zowel bij het naar voren drukken als naar achteren trekken van de hendel, op beide polen 12V komt te staan. Zo wordt ook in beide gevallen zowel de voor- als de achterruitenwissers geactiveerd. En dit is dus met een standaard NZ kabelboom waar niet mee geknoeid is.
Dit probleem had ik dus ook al met de HZ kabelboom waar ik zelf, op basis van de schema's, aansturing voor de achterruitenwisser en pomp had gemaakt. Dat lijkt te bevestigen dat de bedrading is zoals het hoort, maar blijkbaar toch ook weer niet. -gert-

Ik heb tevens getest met de kabelboom die naar achteren loopt losgekoppeld. Ook dan op beide polen 12V. Daar zit het probleem dus niet. Dus dan zou ik moeten concluderen dat het ergens onder de motorkap bij de ruitenwissers mis gaat. Maar daar heb ik niet aangezeten en de boel werkte goed met de 2F kabelboom.

Eerst het 2F schema er maar even bijpakken en proberen zaken te vergelijken. Het lastige is dat er geen connectoren in dat schema staan.

Interessant puzzelstuk!

In mijn beeld denk je weer te moeilijk. Wat doe je thuis als je de knop van de lamp in je woonkamer aandoet en de deurbel begint ook meteen te rinkelen? Ga je dan eerst de deurbel loskoppelen?

Volgens mij vertel je hierboven vrij helder dat je schakelaar (= handle) de boel niet goed aanstuurt? Immers, met de handle in nulstand wordt er niets aangestuurd, dus er is geen continue kringloop. Beweeg je de handle, dan maak je meerdere kringlopen tegelijk....

Of denk ik nu weer te simpel? -dunno-

Als je mijn gedachtengang volgt, ga dan alsjeblieft niet meteen weer een gezocht-advertentie opstellen voor een andere ruitenwisserhandle, maar bekijk 'm eerst eens goed, en kijk welke verbindingen hij legt als je 'm bedient. Ik heb meerdere malen ervaring met de handles van de Polo 2 dat ze net niet goed zitten, of scheef komen te zitten bij bevestiging, of in rust net aan de verkeerde kant van een stand staan. Weliswaar voornamelijk met de lichthandle, maar wie weet wat er met de andere kant allemaal mis kan gaan?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #501 Gepost op: vr, 02 dec 2011, 22:22:10 »
In mijn beeld denk je weer te moeilijk. Wat doe je thuis als je de knop van de lamp in je woonkamer aandoet en de deurbel begint ook meteen te rinkelen? Ga je dan eerst de deurbel loskoppelen?

Volgens mij vertel je hierboven vrij helder dat je schakelaar (= handle) de boel niet goed aanstuurt? Immers, met de handle in nulstand wordt er niets aangestuurd, dus er is geen continue kringloop. Beweeg je de handle, dan maak je meerdere kringlopen tegelijk....

Of denk ik nu weer te simpel? -dunno-

Als je mijn gedachtengang volgt, ga dan alsjeblieft niet meteen weer een gezocht-advertentie opstellen voor een andere ruitenwisserhandle, maar bekijk 'm eerst eens goed, en kijk welke verbindingen hij legt als je 'm bedient. Ik heb meerdere malen ervaring met de handles van de Polo 2 dat ze net niet goed zitten, of scheef komen te zitten bij bevestiging, of in rust net aan de verkeerde kant van een stand staan. Weliswaar voornamelijk met de lichthandle, maar wie weet wat er met de andere kant allemaal mis kan gaan?

 -thumbsup-

Ik zal wat vollediger zijn volgende keer. De schakelaar heb ik uiteraard getest. Die is in orde. En een andere hendelunit is al onderweg, dus je bent te laat met je goede raad.  -nana- Maar dat is ondat bij mijn unit een contact is afgebroken. En ja, toen ik dat contact (de massa) provisorisch maakte voor het testen, heb ik van te voren goed doorgemeten of er geen andere contacten werden gemaakt.

Maar ik zal morgen nogmaals de hendelunit monteren en zonder bedrading testen. Dubbelcheck is nooit verkeerd.
« Laatst bewerkt op: vr, 02 dec 2011, 22:25:04 door Douma »

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #502 Gepost op: vr, 02 dec 2011, 23:13:46 »
Ik kan namelijk relatief eenvoudig de toerentelleraansluiting vanaf de cockpit direct op de min van de bobine aansluiten(zoals het hoort bij een Polo 2 cockpit).

Je hebt het over de - van de bobine, maar het signaal voor de toerenteller is de +1 aansluiting.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #503 Gepost op: za, 03 dec 2011, 00:23:23 »
Je hebt het over de - van de bobine, maar het signaal voor de toerenteller is de +1 aansluiting.

Dat klinkt logisch. De reden waarom ik het de min noemde is omdat ik dat ergens anders op dit forum las en het klakkeloos heb overgenomen. Maar goed, de aansluiting die ik moet hebben is op het schema toch de aansluiting rechtsonder op de bobine waar groen en rood/zwart op zitten?
« Laatst bewerkt op: za, 03 dec 2011, 10:00:30 door Douma »

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #504 Gepost op: za, 03 dec 2011, 13:33:44 »
Als je mijn gedachtengang volgt, ga dan alsjeblieft niet meteen weer een gezocht-advertentie opstellen voor een andere ruitenwisserhandle, maar bekijk 'm eerst eens goed, en kijk welke verbindingen hij legt als je 'm bedient. Ik heb meerdere malen ervaring met de handles van de Polo 2 dat ze net niet goed zitten, of scheef komen te zitten bij bevestiging, of in rust net aan de verkeerde kant van een stand staan. Weliswaar voornamelijk met de lichthandle, maar wie weet wat er met de andere kant allemaal mis kan gaan?

Vraag me niet hoe ik de hendel de vorige keer getest heb... Ik heb de hendel nogmaals getest en goed bekeken. En er zit geen systeem (meer) op dat de + of - van de sproeierpomp aan de massa legt als de hendel naar voren of naar achteren wordt gedrukt. Misschien in het heetst van de strijd verloren gegaan? -dunno-

Geert, bedankt dat je mij een paar stappen terug hebt laten doen! -thumbsup-

Ik had de kabelboom inmiddels ook aangepast met aansturing voor de mistverlichting. Maar dit werkte niet.

In mijn beeld denk je weer te moeilijk. Wat doe je thuis als je de knop van de lamp in je woonkamer aandoet en de deurbel begint ook meteen te rinkelen? Ga je dan eerst de deurbel loskoppelen?

***

Of denk ik nu weer te simpel? -dunno-

***

Ohja, simpel denken. Achterklep omhoog gedaan, links bij het achterlicht gekeken en ja hoor, mistlamp zit helemaal niet aangesloten.  :) Wederom bedankt!

Ik dacht dat mistverlichting achter een APK-punt is, of niet?

Voor wat betreft de toerenteller ga ik zo eerst maar eens kijken of de stekker op de cockpit wel goed op alle contacten aansluit.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #505 Gepost op: za, 03 dec 2011, 13:35:40 »
Hoe dan ook: goed bezig!  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #506 Gepost op: za, 03 dec 2011, 14:04:27 »
Mistlamp is geen APK punt.
verder goed bezig. -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.537
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #507 Gepost op: za, 03 dec 2011, 14:20:42 »
Mistlamp voor APK (bij de meeste keurmeesters): als 't er op zit mot 't werken...

Verder: goed bezig! Je hoeft me niet te bedanken. Feit is dat als je een oplossing vindt, je weer energie krijgt, ipv dat je 't niet meer ziet zitten omdat je je doodstaart in je eigen gedachtenloop... Durf Out-of-the-box te denken en je eigen conclusies in twijfel te trekken!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #508 Gepost op: za, 03 dec 2011, 16:28:40 »
Mistlamp voor APK (bij de meeste keurmeesters): als 't er op zit mot 't werken...

Verder: goed bezig! Je hoeft me niet te bedanken. Feit is dat als je een oplossing vindt, je weer energie krijgt, ipv dat je 't niet meer ziet zitten omdat je je doodstaart in je eigen gedachtenloop... Durf Out-of-the-box te denken en je eigen conclusies in twijfel te trekken!
Bij mij is hij nooit afgekeurd geweest op de voorste mistlampen.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Toerenteller vraag
« Reactie #509 Gepost op: za, 03 dec 2011, 17:17:18 »
Bij mij is hij nooit afgekeurd geweest op de voorste mistlampen.

Misschien geldt het alleen voor het mistlicht achter. -dunno-