Auteur Topic: g40 kachel altijd warm  (gelezen 2120 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
g40 kachel altijd warm
« Gepost op: ma, 23 apr 2007, 20:03:02 »
dit keer een probleem van een ander, maar als je de kachel op koud zet blijft het warm worden.
als je de kraan bedient van warm naar koud hoor/voel je op de helft een klik, maar niet van koud naar warm.
de kachelkraan functioneert wel, maar mischien is dit inwendig stuk?


het gaat om een 2f coupe g40  weet zo geen preciese gegevens

iemand dit vaker meegemaakt?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
g40 kachel altijd warm
« Reactie #1 Gepost op: di, 24 apr 2007, 21:26:30 »
Alle kacheltjes van Polo 1f t/m 2f zijn 't zelfde.
De kachelkraan is zelfs nooit ingrijpend vanaf de Audi 50 :)

Als je de kraan van koud naar warm draait, komt er vrij vlot ook echt warme lucht de auto in.  

Als je de kraan van warm naar koud draait, duurt t nog even voordat t kachel radiateurtje is afgekoeld.

Bij andere merken (bijv. Renault Clio) bedien je vaak een klep voor warme lucht of koude lucht. Bij een Polo bedien je een water kraan: Het duurt dus iets langer voor het water in het kacheltje is afgekoeld
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
g40 kachel altijd warm
« Reactie #2 Gepost op: wo, 25 apr 2007, 19:12:38 »
dat 't met een kraantje bedient wordt wist ik al, maar de kachel word alleen maar koud als de koelvloeistof ook koud is, dus zodra de kvs warm word, word ook de kachel warm, of deze nou in de warme of koude stand staat, en behoorlijk warm..

de kachelkraan beweegt aan de binnenkant wel, maar kon niet zien of die mischien ook nog open staat als je 'm dicht zet
komt het wel eens voor dat deze dingen stuk gaan? en is zo'n kraantje los te krijgen of is dat dan compleet met kachel?

of zou het ook nog kunnen dat iemand die slangen een keer heeft verwisseld? dat de warme kvs er aan de onderkant in gaat? wamte gaat altijd naar boven...



Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
g40 kachel altijd warm
« Reactie #3 Gepost op: wo, 25 apr 2007, 21:42:57 »
Als de slangen verwisseld zouden zijn, en dat zou invloed hebben, dan deed dit probleem zich altijd al voor.. (tenzij je zelf de slangen onlangs heb verwisseld -gert- )

Maar goed, dan nog: Ook al verwissel je de slangen: als de kraan goed afsluit, dan wordt het kacheltje echt niet warm: geen stroming = geen stroming. Zelfs thermosyfon wordt lastig als er geen kringloop is.. (lees: is er wel, maar tergend langzaam).

Het kraantje kan je van je radiateurtje afschroeven. Het radiateurtje zit weer in het kachelhuis.

Tip: wissel het kachelkraantje met een andere; het is allemaal plastik, en dat gaat vanzelf een keer stuk. Het hele kachelhuis vervangen is niet nodig. Let op: De aansluiting op het kraantje is ooit wel gewijzigd, maar t is wel allemaal verwisselbaar. Niets weggooien dus, voor je het allemaal weer werkend hebt :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
g40 kachel altijd warm
« Reactie #4 Gepost op: wo, 25 apr 2007, 23:42:51 »
Kachel alleen op standje sambal; is dat niet gewoon een kwestie van een overleden weerstandje. Ook al zo'n Polo probleempje...

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
g40 kachel altijd warm
« Reactie #5 Gepost op: do, 26 apr 2007, 00:02:30 »
Nee, heeft daar niks mee te maken.
Waarschijnlijk het kraantje versleten.

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
g40 kachel altijd warm
« Reactie #6 Gepost op: do, 26 apr 2007, 00:19:12 »
Nee, heeft daar niks mee te maken.
Waarschijnlijk het kraantje versleten.

Och ja, dat is ook zo. Was ff in de war met alleen standje orkaan...  :P

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
g40 kachel altijd warm
« Reactie #7 Gepost op: vr, 04 mei 2007, 22:05:49 »
kachel is vv en er komt weer koude lucht uit de fan\kachel.
ik kon lucht door de kraan blazen terwijl deze dicht stond. er bij de nieuwe werd er niks doorgelaten..

 -sturen-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
g40 kachel altijd warm
« Reactie #8 Gepost op: za, 08 sep 2007, 08:16:15 »
Hebben dus ook dit probleem nu vanaf de motorwissel van een HZ naar een AAU motor  -boehoe- .
De motorwissel heeft ons nog niet veel geluk gebracht  -boehoe-
Vriendin vindt het wel vrij lastig,en ik ook,vooral in de zomer dan  -boehoe-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
g40 kachel altijd warm
« Reactie #9 Gepost op: zo, 09 sep 2007, 21:37:34 »
dit heeft niets met een motorwissel te maken.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
g40 kachel altijd warm
« Reactie #10 Gepost op: ma, 10 sep 2007, 11:23:50 »
dit heeft niets met een motorwissel te maken.

Met wat dan wel?Want sindsdien hebben we het.
Wat ik wel weet is,omdat we een HZ motr hadden,en er een AAU in de plaats is ingekomen met carbu,zijn de darmen vanaf het koelwater vatje wel aangepast,omdat die enorm veel verschilde met de HZ.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
g40 kachel altijd warm
« Reactie #11 Gepost op: ma, 10 sep 2007, 11:37:19 »
dan is de kachelkraan nog steeds de enige die er voor zorgt dat er warm water door de kachelradiateur stroomt of niet. Volgens mij is de kachel een parallel stromend systeem, wat door de bestuurder/bijrijder ingeschakeld kan worden door de kachelkraan open te draaien.
Staat de kachelkraan 'dicht', dan stroomt er geen warm water door de kachel en zuigt de fan koude lucht van buiten aan.

Staat de kachelkraan 'open' , dan zuigt de fan de koude buitenlucht door een warmtewisselaar, die warmte uitwisselt met hete water vanuit de motor.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
g40 kachel altijd warm
« Reactie #12 Gepost op: ma, 10 sep 2007, 11:50:46 »
volgens mij werkt het zo.

Correct me if I'm wrong..

Het kan dus wel zo zijn dat de aan/afvoer van de slangen verwisseld zijn, maar dan nog stroomt er geen warm water door de radiateur.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo_boy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 194
  • Geslacht: Man
    • none
g40 kachel altijd warm
« Reactie #13 Gepost op: ma, 10 sep 2007, 18:03:52 »
Moet nu wel zeggen,als ik de warme lucht opzet,komt er hete lucht uit de kachel uit,en zet ik warme op koud,is de lucht die er uit komt al afgekoeld maar toch nog wat warm.
En in de zomer is het een sauna in de auto op koude lucht.
Ik weet en veronderstel dat de koude lucht wel van buitenaf zal komen,en als het buiten enorm warm is,zal het op de koude stand wel ook warme lucht zijn in de wagen.
Of ben ik mis?




Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
g40 kachel altijd warm
« Reactie #14 Gepost op: ma, 10 sep 2007, 18:36:09 »
ja je hebt het goed, want anders had je een airco :)
en zover ik weet is dat nooit geleverd op en polo van die leeftijd :P

gr maikel