Auteur Topic: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!  (gelezen 1281 keer)

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Gepost op: do, 27 dec 2012, 19:22:20 »
Heren. En dames!
Ik ben vandaag eens grondig met de GT aan de gang gegaan, en dacht dat het slim was hier toch nog een nieuw topic over te openen. Dit gaat puur over de electronica van de GT.
Ik heb een beetje het gevoel dat dit niet helemaal goed zit. Misschien dat Sjors mij hierover ook nog wat kan vertellen?
Even een paar dingetjes op een rijtje!
*1. De ontsteking. Ik heb het idee dat het hier niet helemaal lekker zit. Koud loopt ie even erg moeilijk. Lijkt op 3 poten te draaien. Zwaar en een beetje stotteren. Zodra de GT warm is loopt ie als een trein. Ook warm loopt ie stationair iets te laag en deinst ie iets in de toeren, maar ik denk dat dit meer carb afstellen is.
*2. Knipperlichten. Hier ben ik al even mee aan het kloot'n geweest. Van de sloop even een ander relais mee genomen, iets beter maar nog niet geweldig. Eerst knipperden de knipperlichten alsof er een lampje kapot was, zo snel. Maar alles deed het gewoon. Alleen het alarmlicht knipperde niet. Deze bleef continu branden. Nu knipperen de knipperlichten nog steeds heel snel, maar knippert het alarmlicht net zo snel.
*3. De kill switch. Vorige eigenaar, of degene daarvoor, of daarvoor, heeft een hoofdschakelaar in de auto ingebouwd. Op de mindraad. Nadat de auto uit was gezet moest deze schakelaar omgehaald worden om alles uit te krijgen. Deze heb ik eruit gehaald, omdat ik niet snap waarom er een schakelaar tussen zou moeten als alle electrische probleempjes ook gewoon opgelost moeten kunnen worden. Dus, de schakelaar eruit, de bedrading weer als origineel, Robje denkt dat alles weer goed is. Niet dus! Nu werkt de cockpitverlichting niet meer. Dit brengt ons bij:
*4. De volt en oliedrukmeter. Deze zijn allebij volgens mij continu geschakeld. Ze gingen pas uit als de noodschakelaar om werd gezet. Waardeloos dus, want dit moet gewoon op contact kunnen. Iemand enig idee op welke schakeldraad dit goed kan? Kleur?
*5. De algemene verlichting. Zoals al te lezen was, is de auto een beetje een warzooi van electronica. Nou is het ook nog eens zo, dat wanneer ik de lichtschakelaar en de middelste stand zet (vanuit uit-stand) ik achter het dashboard een relais hoor klikken. Dit heb ik in nog geen enkele andere auto (ook geen polo) gehoord. Iemand enig idee hoe ik dit ook kan verklaren?

Mensen, alvast enorm bedankt voor alle moeite.
Ik zal jullie, ook over de electronica, blijven bestoken met mijn ingewikkelde vragen en theorieën.
Hoogachtend, Robert van den Berg (met die drama GT ja -nana-)
'83 GT, das macht spaß!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #1 Gepost op: do, 27 dec 2012, 20:09:48 »
Zit er nog ergens een alarm verborgen?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #2 Gepost op: do, 27 dec 2012, 20:19:58 »
Knipperlichten polo gaan standaard heel snel. Heeft de mijne ook.
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #3 Gepost op: do, 27 dec 2012, 20:43:17 »
Niet perse!
Dat ligt ergens aan..
En geen ofzo!
'83 GT, das macht spaß!

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #4 Gepost op: do, 27 dec 2012, 20:59:51 »
Hmmmm in de 86c's waarin ik heb gezeten wel. En wat bedoel je met geen ofzo? Knipperlichten worden geschakeld door een relais en een tijdvertrager bestaande uit een condensator en weerstand. Deze bepalen de tijd dus de snelheid. Hierin iets mis misschien?
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #5 Gepost op: do, 27 dec 2012, 21:07:53 »
Geen alarm ofzo :)
En ik weet niets van tijdvertrager enzo! Vertel vertel!
'83 GT, das macht spaß!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #6 Gepost op: do, 27 dec 2012, 21:17:31 »


Zo'n ding heb ik graag in mijn auto, maar niet om het contactslot te bypassen en hier direct mee te schakelen?! -gert-

Stationair-problemen: vervroeging? Dus ontsteking misschien wel goed, maar paddo of slangetje lek? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #7 Gepost op: do, 27 dec 2012, 21:18:16 »
In je knipperlicht zit een 'tijdschakeling' een aantal elektrische componenten die ervoor zorgen dat het relais aan en uit gaat in een bepaalde frequentie. Nu weet ik niet 100% zeker hoe dit bij een 2f zit. Maar in de regel zitten er een weerstand en en condensator in. Op het moment dat de condensator vol is schakelt deze een relais. Deze schakelt de lampjes aan. Dan gaat het lampje weer uit en begint het proces weer opnieuw. De weerstand en de condensator samen bepalen de tijd die de lampjes aan (of uit) zijn. Nu is dit af fabriek een vaste waarde, vandaar de opmerking van de snelle lampen bij alle 86c's die ik ken. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de condensator naar de knoppen is. Dan gaat ie sneller. Maar zoals ik al zei, moet eerst even z'n ding open schroeven om te kijken hoe ze het bij de 2f doen voordat ik verder uitspraken kan doen. Als je het echt irritant vind kun je echt een nieuwe schakelaar halen. Dan moeten ze het weer goed doen (wat mij zonde lijkt, werkt het dan werkt het ;))
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #8 Gepost op: do, 27 dec 2012, 21:19:52 »
Ik heb geen 2f. Moet alleen m'n afbeelding nog wijzigen. Heb een 2 GT uit 83!
'83 GT, das macht spaß!

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #9 Gepost op: do, 27 dec 2012, 21:22:33 »
Die weet ik ook niet zeker ;).
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #10 Gepost op: do, 27 dec 2012, 21:23:38 »
Als alles werkt.....niks meer aan doen,gewoon een kwestie van wennen. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #11 Gepost op: do, 27 dec 2012, 21:24:37 »
Dat vind ik dus ook  -dunno-
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #12 Gepost op: do, 27 dec 2012, 21:52:18 »
Zojuist ook de tellerverlichting uitgevallen. Olietemperatuurmeter doet het sinds vanmorgen ook niet meer.. Grrrr
'83 GT, das macht spaß!

Offline Sjors

  • L86C-0135
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 903
  • Geslacht: Man
  • Sjors M.
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #13 Gepost op: do, 27 dec 2012, 22:12:59 »
De elektronica was goed, je hebt er zelf een beetje een warboel van gemaakt zo te lezen haha,

De eigenaar voor mij heeft die hoofdschakelaar erin gezet. Deze altijd omdraaien omdat; Daar staan de tellertjes op aangesloten en op deze manier absoluut geen lekstroom.
Ik vond dit zelf makkelijk, en heb me er niet aan geërgerd, jij dus wel zul je even moeten uitpluizen wat waarop is aangesloten. De hoe of de wat van de elektronica totaal geen idee van.


Ga alle vacuüm slangetjes eens na, pak een stroboscoop en check de ontsteking even.
Al onderhoud gegeven? nieuwe bougies rotorkapje, rotortje olie?

Audi 50 GK

VW Derby

Offline Sjors

  • L86C-0135
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 903
  • Geslacht: Man
  • Sjors M.
Re: Voltmeter en Oliedrukmeter aansluiten en nog wat electronica!
« Reactie #14 Gepost op: do, 27 dec 2012, 22:14:20 »
draai eens aan dat knopje waarmee je je teller verlichting mee dimt.
Olietemp. meter, zit kabeltje nog vast op het metertje wat het signaal afgeeft?

Audi 50 GK

VW Derby