Auteur Topic: Polo steilheck 90' start niet meer  (gelezen 1200 keer)

Offline roelofjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 75
  • Geslacht: Man
  • Roelof Jan de Vries
Polo steilheck 90' start niet meer
« Gepost op: za, 26 jan 2013, 13:39:21 »
Goedemiddag,

Ik vermoed dat ik een vrij groot probleem heb. Ik wou vanmorgen met de auto weg, hij startte wel maar liep beroerd. Klein beetje gas gegeven maar toen viel die helemaal dood. Daarna startte die niet meer. Startmotor draait gewoon maar hij slaat niet aan.

Heb het luchtfilter even losgehaald en zag een beetje sludge zitten. Dit schoongemaakt. Daarna de olievuldop eraf gehaald en hier zat een dikke klodder mayonaise aan. Toen maar even naar het koelvloeistof gekeken en dat was ver gedaalt. (had ik al vaker problemen mee dat die koelvloeistof spuugde en verloor, maar na de koelvloeistofreservoirdop vervangen te hebben leek het probleem verholpen. Niet dus -boehoe-)

Maar ik vermoed nu dus dat mijn koppakking lek is en dat daar alle sludge vandaan komt en het koelvloeistof verlies.
Maar mijn carter zit dus waarschijnlijk vol met sludge, hoe ga ik dit eruit krijgen(als het er uberhaupt goed uit te halen valt.) Een paar keer doorspoelen met schone olie? En dan moet ik dus de koppakking vervangen, en koelvloeistof systeem doorspoelen.

En is het dan mogelijk dat de problemen verholpen zijn? Of is de kans groot dat het blokje overleden is en niet meer te redden valt of niet meer waard is om te repareren?

Ik rijd laatste tijd vaak alleen nog kleine stukjes en laag in toeren. Ik las dat dit ook niet goed was en dat hierdoor zich ook meer sludge vormt. Dus het is al met al één dikke bende.

Ik ga nu zo eerst nog maar even de carterontluchting loshalen en schoonmaken. Las ook dat deze nog wel eens wil bevriezen bij veel sludge(auto heeft vannacht buiten gestaan, staat anders in de schuur.)

Groeten,
Roelof Jan


Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.895
  • Geslacht: Man
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: za, 26 jan 2013, 14:00:03 »
Kan je gauw genoeg voelen of je slang dicht zit.
Ik had dit probleem ook maar bij mij douwde hij gewoon de olie via vuldop en pijlstok naar buiten.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline roelofjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 75
  • Geslacht: Man
  • Roelof Jan de Vries
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: za, 26 jan 2013, 14:36:02 »
Heb de ontluchtingsslang nog niet losgehad,, kan je wat slecht bij. Maar zag al wel in de slang dat er veel sludge in zat. Heb zonet de kleppendeksel maar los gehaald want hier zat een boel mayonaise in. Kon je wel een potje mee vullen zowat. Dit is nu tenminste weer schoon. Nu de ontluchting loshalen en schoon maken.

Offline roelofjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 75
  • Geslacht: Man
  • Roelof Jan de Vries
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: za, 26 jan 2013, 15:37:46 »
Ontluchtings slang en filter losgehad en schoon gemaakt. Kwam aardig wat troep uit. Ook maar even nieuw stuk slang erop gezet. Het was niet bevroren ofzo, maar hij heeft sinds vanmorgen ook alweer in de schuur gestaan en daar is het ietwat warmer. Kan de motor nu alleen niet proberen te starten om te kijken of die het nu wel doet, want de kleppendekselpakking was helemaal hard en scheurde overal kapot. Dus daar moet ik maandag even een nieuwe voor halen.

En zal nog even afwachten wat anderen zeggen wat het kan zijn of wat ik kan controleren/verhelpen.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.895
  • Geslacht: Man
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: za, 26 jan 2013, 16:43:16 »
Ja,er kan inderdaad veel troep in zitten.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #5 Gepost op: zo, 27 jan 2013, 10:08:21 »
Sludge/mayonaise, wellicht toch koppakking vervangen.  Wellicht dat de "groningen crew" (oftewel de leden die in grondingn wonen  :) ) je willen/kunnen helpen.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline roelofjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 75
  • Geslacht: Man
  • Roelof Jan de Vries
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #6 Gepost op: zo, 27 jan 2013, 11:42:45 »
Ja ik verwacht wel dat het de koppakking is. Koelvloeistof leek ook wat donker en zat een beetje zwarte drap in het koelvloeistof reservoir.
En gisteravond wou die wel weer starten, liep soms nog wat beroerd maar beter dan ´s morgens. Alleen na nog geen minuut gedraaid te hebben stond er al een heleboel druk op het koelvloeistofsysteem. Dus eigenlijk wijst vrijwel alles op een lekke koppakking.

Een vriend van me regelt morgen op z´n werk een kleppendekselpakking, en dan zet ik die er even in en rijd ik naar hem toe. En dan zou die even met zo´n apparaatje meten of er uitlaatgas bij de koelvloeistof inzat. En dan waarschijnlijk maar onderdelen in duitsland bestellen..

Haha dat zou ook nog wel een idee zijn. Maar die vriend heeft het wel eens gedaan bij z´n golf, dus denk dat we er wel uitkomen. Toch bedankt voor het idee/aanbod.

Offline roelofjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 75
  • Geslacht: Man
  • Roelof Jan de Vries
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #7 Gepost op: zo, 27 jan 2013, 22:16:53 »
Vandaag een kleppendekselpakking van een vriend gebruikt, hij had er nog een liggen. Startte gewoon prima en liep normaal. Koelvloeistof klein beetje aangevuld(zat nog een stukje onder het minimum) maar de koelvloeistof begon toen al snel erg te schuimen. Dikke bellen en schuim zat erop. Dop er maar opgedraaid en een stukje gereden. Niks aan de hand en reed prima.
Thuis aangekomen dop maar even voorzichtig los draaien, maar het spoot er gelijk al uit. Alles wat we er in hadden gegooid kwam er doodleuk weer uit met een hoop gesis. Dus het is nu wel zeker dat het de koppakking is lijkt me.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #8 Gepost op: zo, 27 jan 2013, 22:37:45 »
Ik heb wel eens gehad dat het door een kapotte waterpomp kwam. Niet rondpompen dus druk opbouwen. Of dat bij een polo ook kan  -dunno-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline roelofjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 75
  • Geslacht: Man
  • Roelof Jan de Vries
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #9 Gepost op: zo, 27 jan 2013, 23:04:06 »
Dat zou inderdaad nog een mogelijkheid zijn. Alleen de motor wordt nooit te warm. Bereikt eigenlijk nooit de 90 graden. Meestal 80. Zou verwachten dat met een kapotte waterpomp de temperatuur ook hoog op moet lopen.

Morgen neemt die vriend zo'n snuivertje mee van het werkt dus zullen we de koelvloeistof testen. Dan weten we zeker of het koppakking is of dat we eerst nog even verder moeten zoeken.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #10 Gepost op: zo, 27 jan 2013, 23:46:58 »
'zo'n snuivertje'  -uitlachen-, nice.

Succes met de polo-perikelen, de koppakking, distributie en waterpomp vervangen is allemaal goed te doen. Enigste is dat je voor de distributie even wat ruimte moet maken bij de krukaspoelie, motorsteun even losmaken en kijken of je wat ruimte kan creëren. Gooooood luck. (bestel ook alvast 4 nieuwe boutjes voor de krukaspoelie, wel zo handig als je de oude hebt vernaggelt omdat ze wat zacht zijn).
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline roelofjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 75
  • Geslacht: Man
  • Roelof Jan de Vries
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #11 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 19:20:44 »
Vandaag langs garage geweest en met CO meter getest.
Dat ding is flink lek. Waarde kwam heel hoog uit. Dus dat wordt onderdelen bestellen en vervangen.

Weet iemand zo hoeveel tanden distributie van een 1.3 KAT AAV 55PK uit '90 heeft? En hoelang de v-snaar is. Dan kan ik alvast onderdelen bestellen alvorens ik de boel los haal.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #12 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 19:36:15 »
AAV uit 1990, das onmogelijk, aangezien de productie pas in 1991 begon.
Zal een NZ zijn, 1.3 multipoint -thumbsup-

Offline roelofjan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 75
  • Geslacht: Man
  • Roelof Jan de Vries
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #13 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 20:13:51 »
Haha, je hebt gelijk. Bouwjaar is '91 zie ik net op m'n papieren.   -thumbsup-
Dacht toch echt laatst op een oud kentekenpapier 1990 te zien staan. Zal die straks nog wel even zoeken -dunno-

Maar heb hier ook nog een slooppolo met een NZ motor staan. Is multipoint veel beter dan monopoint? Hadden ook nog de gedacht de NZ er in te hangen. Maar we weten niet hoe de staat van die motor is. En er hangt een 4-bak achter. Zou mijn eigen 5-bak erachter passen? Weet de bak-code alleen niet. Maar dat is ook weer zo'n gedoe allemaal over te zetten.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Polo steilheck 90' start niet meer
« Reactie #14 Gepost op: vr, 01 feb 2013, 23:21:42 »
Je bent ff bezig maar "gedoe" ? Als je niet moet is het een hobby-activiteit :P Toch?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..