Auteur Topic: Kompressor  (gelezen 1852 keer)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Kompressor
« Gepost op: zo, 30 jan 2005, 14:47:27 »
Hallo,heb een beetje op ebay rond lopen zoeken,en zie dat een eaton compressor van mercedes niet eens zo heel erg duur is 2de hands.
Waarom zie ik die dingen niet overal op hangen dan,zijn ze moeilijk in te bouwen omdat er vanalles voor gemaakt moet worden om lucht aan te zuigen,en de gecompresseerde lucht t spruitstuk in te krijgen?
Of zitten er grote nadelen aan die dingen,dat ze snel stuk zijn omdat ze dan altijd meedraaien ofzo?
Ze zijn toch vetgesmeerd?
Vraag me ook af hoeveel druk ze kunnen geven.
Heb t zo bekeken,maar volgens mij op deze foto word de lucht aangezogen op die ronde aansluitingen,en de druk komt uit t vierkante gedeelte,waar een speciaal spruitstuk voor gemaakt moet worden....
Vind t geluidje ook erg leuk van zo'n ding!!!
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Kompressor
« Reactie #1 Gepost op: ma, 31 jan 2005, 09:47:07 »
Echt Mercedes:
Lomp en groot met slecht rendement   -wanker-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Kompressor
« Reactie #2 Gepost op: ma, 31 jan 2005, 10:06:26 »
hij vreet bijna net zoveel vermogen als dat hij uitspuugt.... Je auto gaat er ook niet zuiniger van rijden..

Maar ja: voor het geluid kan je het dan wel doen!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Kompressor
« Reactie #3 Gepost op: ma, 31 jan 2005, 19:08:18 »
Is er verder wat over bekent?
weet iemand een site of bedrijf die er wat vanaf weet.
Wil namelijk wel ff weten hoe t precies werkt,want dat ding heeft net als een G lader een retour toch?
en t gedeelte waar de druk uit komt,daar zal wat voor gefabriekt moeten worden.
Vraag me af of zo'n ding oneindig mee gaat als ie altijd met de moter meedraaid en hoeveel toeren ie mag maken.
HEEEELP!!
Wie weet raadt.....
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Kompressor
« Reactie #4 Gepost op: ma, 31 jan 2005, 19:31:15 »
Om evenveel laaddruk te geven als een G-lader zal ie veel meer toeren moeten maken, en dus een achterlijk klein poelietje.

Een maatje van me had zo'n ding op een Golf. Ding was naar een paar maanden helemaal naar z'n mallemoer, wormwielen leken wel vastgelast. Zo'n ding heet zelfsmerend te zijn  -wanker-

Mijn advies blijf maar mooi bij een G-lader; als je die goed behandelt kan ie langer mee dan je auto...
Ik heb een C. gezien die kas verrot was met 275.000km op de klok en EERSTE lader en die was  -thumbsup-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Kompressor
« Reactie #5 Gepost op: ma, 31 jan 2005, 19:47:53 »
je moet een goede combi vinden tussen lader en motor... Niet alles is op te lossen met poullies.

Heb je een te kleine lader; weinig effect omdat de lader al op vol vermogen zit, terwijl de motor nog verder kan.. Dan krijg je inderdaad oververhitting en enorme slijtage van aandrijfriem, omdat je om je vermogen te halen een achterlijk kleine poullie moet hebben.

Een compr. met het goede verdringingsvolume aansluiten op een motor werkt prima. Je moet alleen een spruitstuk maken voor je inlaat en brackets om de compr. op te monteren.

De G-lader is echter een goed principe en is ontworpen voor de polo, dus als het je om vermogen gaat kan je net zo goed gewoon bij de G-lader blijven....
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Kompressor
« Reactie #6 Gepost op: ma, 31 jan 2005, 22:20:38 »
Zelfsmerend?
Wat smeert ie dan,de lagers die erin zitten?
Want zo'n ding word te warm ofzo omdat die vetgesmeerde lagers de warmte niet kwijt kunnen zoals een g40 lader dit wel kan aan die olie?
Waardoor de lagers slijten en er speling ontstaat en dus trillingen en ie stuk gaat lopen?
En aan wat voor poelie denken jullie ongeveer dat ie moet hebben voor een beetje fatsoenlijke druk 50 ofzo?

Arno
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Kompressor
« Reactie #7 Gepost op: di, 01 feb 2005, 05:54:09 »
je moet de compressor aansluiten op het oliecircuit, dwz het traject dat de olie in het motorblok doorloopt.
Je smeert de ophanging van de wormwielen, de wormwielen zorgen alleen voor de verdringing van het mengsel...

Als je de compr. te hoog belast , kan hij zijn warmte niet kwijt en zal hij ong. oververhit raken, waardoor de wormwielen te heet worden ( deze zijn niet gekoeld).
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Kompressor
« Reactie #8 Gepost op: di, 01 feb 2005, 18:12:42 »
lang leve de turbo
elke compressor vreet 25%vermogen om er 75 terug te geven als deze mechanisch is aangedreven .een turbo kost hooguit 5% motorvermogen en levert met gemak een 140% motorvermogen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Kompressor
« Reactie #9 Gepost op: di, 01 feb 2005, 19:14:49 »
rijdt zelf met g40 lader en moet zeggen dat ze behoorlijk sterk zijn met de juiste behandeling -love- ..
turbo lijkt me het beste maar je een juiste vinden voor je motor dat is $$$ werk.. dus als leuk altenatief is de g-lader een mooi stukje techiek -naughty-
kompressor zou ik ook alleen maar voor de sound nemen maar ja dat is niet wat ik zoek.

 -hitit- is dit trouwens de martijn met de groene polo coupe turbo..
of vergis ik me?
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Kompressor
« Reactie #10 Gepost op: di, 01 feb 2005, 19:50:56 »
je moet de compressor aansluiten op het oliecircuit, dwz het traject dat de olie in het motorblok doorloopt.
Je smeert de ophanging van de wormwielen, de wormwielen zorgen alleen voor de verdringing van het mengsel...

Als je de compr. te hoog belast , kan hij zijn warmte niet kwijt en zal hij ong. oververhit raken, waardoor de wormwielen te heet worden ( deze zijn niet gekoeld).

Is ie nu ook al gesmeerd dan via de motorolie??
Ik dacht van niet...
Zal t wel fout hebben dan...
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Kompressor
« Reactie #11 Gepost op: di, 01 feb 2005, 20:53:42 »
Het zal wel een smering moeten zijn met "doorloop", vast vet wordt veel te heet.. Ik weet niet of de mercedes compressoren ook zo gesmeerd worden, maar ik weet wel dat de meeste types (betere) gesmeerd worden door ze in het oliecircuit van de motor te plaatsen (doorlopende stroom olie, dus kan warmte kwijt...)

@richard: Nee, had ik maar een coupe turbo.... Ik heb een 1.0 steilheck, zo origineel als mogelijk (motorisch dan)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Kompressor
« Reactie #12 Gepost op: di, 01 feb 2005, 23:03:03 »
Deze is niet op het oliecircuit van de motor aangesloten  -wanker-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Kompressor
« Reactie #13 Gepost op: wo, 02 feb 2005, 00:19:55 »
Die Eaton compressor niet?? Ook geen wonder dat dat apparaat dan kapot loopt en aan elkaar smelt... -gert- Ik heb tot nu toe alleen superchargers in handen gehad die door de motorolie gesmeerd werden. Lijkt me een prima principe, heb je altijd verse en gekoelde olie.

Nu waren dit ook de duurdere soorten (autorotor)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Kompressor
« Reactie #14 Gepost op: wo, 02 feb 2005, 16:56:48 »
@martijn..
dan heb ik me vergist want dacht dat jij de martijn van de polo club was -dunno-


wat voor kompressor heeft roger jetten erop zitten dan?
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud