taps toe laten lopen bedoel ik in de zin van:
Een convergent kanaal, om de stroming naar de kop te laten versnellen.
Ik begrijp nu dat je de kanalen van rond42 naar 'ovaal' 42mm laat verlopen, en daarna ovaal laat aflopen naar de maat van de inlaatkanalen op de kop. Tenminste, dat is wat je met parallel bedoeld? (zoniet, maak eens een plaatje, ik snapt 't nie
![grijns :D](http://www.g40.nl/smf/Smileys/86c/smile.gif)
)
Verder is het Oanda effect het Coandă effect
![nana -nana-](http://www.g40.nl/smf/Smileys/86c/nananana.gif)
. Treedt het Coandă effect niet juist op bij een noemenswaardige richtingsverandering en het loslaten van de stroming bij het object? Ik neem aan dat je bedoelt dat je een zo laminair mogelijke stroming wit hebben, met zo min mogelijk oorzaken voor het optreden van turbulente wervelingen. Het effect waar jij het over hebt is niet van toepassing als een vloeistof langs een wand blijft stromen.
Bij een taps toelopende(ronde) runner die naadloos aansluit op je cilinderkop heb je ws. weinig last turbulenties, de knikjes van een 42mm naar ongeveer 36mm over een 50mm is bijna te verwaarlozen (net 3 graden) ten opzichte van de verliezen van de luchtstroom die je op een ander punt in je inlaattraject gaat veroorzaken (luchtfilter, cilinderkop, klepsteel, klepgeleider)...Mijn ervaring is dat je zonder een degelijke berekening of simulatie kan je niet veel bruikbaars zeggen over het optreden van zulke effecten. Een optimalisatie op het ene punt betekent vaak een achteruitgang op een ander punt, luchtstromen zijn niet makkelijk te benaderen uit 't kale koppie
Je gaat je inlaatspruitstuk helemaal optimaliseren, terwijl je de kop (vrij) standaard houdt ? Heb je ook gedacht aan grotere inlaatklep/uitlaatklep plaatsen, kortere klepsteelgeleiders of andere bewerkingen van de kop? (vast wel, maar waarom heb je daar niet voor gekozen?)
Ik vind het een bijzondere combi, maar goed, ik ben ook geen profi motortuner.
Ik vind het een gaaf project, maar hoop zelf ook zo dat de 100+200 wens van je in vervulling gaat.
![grijns :D](http://www.g40.nl/smf/Smileys/86c/smile.gif)
Tot nu toe heb je al erg nette waarden gepresenteerd die menig polorijder boven 't hoofd gaan (mij iig wel) :thumbup: Ik probeer met je mee te denken, zoveel mensen, zoveel uiteenlopende ideeen
![lachen :)](http://www.g40.nl/smf/Smileys/86c/biggrin2.gif)