Auteur Topic: Project [ xx-xx-xx ] Polo 2 Steilheck  (gelezen 145426 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #840 Gepost op: za, 19 jan 2008, 17:15:18 »
daarom ben ik benieuwd
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #841 Gepost op: za, 19 jan 2008, 22:37:04 »
Project Zennn wordt weer nieuw leven ingeblazen.  -klappen-

Good for you, Jan ! -thumbsup-

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #842 Gepost op: za, 19 jan 2008, 22:48:05 »
Jan is weer Zenn!  -thumbsup-

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #843 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 12:08:31 »
@ Mark: achja... Het bloed kruipt waar het niet gaan kan schreef ik al... Probleem met zo'n hobby is dat je soms zo'n rationele aanval krijgt en kijkt hoeveel tijd/energie/geneuzel en uiteindelijk kosten zoiets met zich meebrengt tegen welk resultaat/aantal lol minuten/daadwerkelijke pretkilometers.

Dat komt in de verste verte natuurlijk niet in de positieve getallen. Tel daarbij op dat je vrije tijd steeds schaarser wordt en het slaat al gauw nergens meer op. Maargoed, daar heet het een hobby voor.

@ Thomas: yep, ..., Zzzzzzzzzzzzzzeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #844 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 13:02:03 »
dat vernauwen van de kanalen ,klinkt mij vreemd aangezien de rest van de tuningswereld ze iets groter maakt ,maar ben benieuwd

Zou ik toch wat beter in de materie duiken  -ja-
Ik citeer:

"Voldoende doorlaat is in het belang van een goede vulling onontbeerlijk. Hier is echter ook een bovengrens.
Een te grote doorlaat reduceert de stromingssnelheid van het mengsel en verhindert de opbouw van een resonerende gaskolom.,
hetgeen wederom het vullingseffect ter discussie stelt."

Bron: Auto Tuning - In theorie en praktijk  door Gert Hack ( U vast wel bekend )
ISBN 90-201-2928-7

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #845 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 13:20:02 »
ja dat begrijp ik ,maar om je kanaal groter te maken (lees kelkvormig )resulteert in een verloop van je gasklep naar je inlaatklep .daar waar de bocht van kanaal naar klep gaat ,houdt ik de diameter gelijk aan de klepzetel .hierdoor heb je dus je schokgolf effect behouden ,dus nu zeggen jullie ook dat 40mm doorlaat in de carburateurs beter is dan 36mm carburateurs als je kleppen 36mm zijn .
hierbij houdt ik een ezelsbrug max doorlaat carb is gelijk aan diameter klepschotel(blijft de luchtsnelheid gelijk bij de klep als in de carburateur ,voor max doorstroom .heb je dus grotere carbs ,vertraag je dus de luchtstroom in de carb ,wat je efrficientie verlaagd .
dit geld dus weer niet met injectie .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #846 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 13:31:12 »
weet je nog een 1.3 in een blauwe polo in denemarken op de bank ,met standaard vw onderdelen op carbs en spaghetty na 96,3 pk strak klimmend naar 6800rpm.en 111nm lineaal curve
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #847 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:42:30 »
Zegt de term getrokken loop iets ? Spiraalvormige "groef" zodat je kogel gaat draaien .
Doet het ook goed met je te onsteken mengsel .
Daarom wilde de heer Abarth , toch geen kleine piemel in de tunning , nooit gladde wanden qua inlaat .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #848 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:45:12 »
ik maak ze redelijk ruw korrel 80 ,mooiste is weer stralen na bewerking
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #849 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:47:23 »
en de swirl techniek gebruiken ze vaak bij de v8 motoren (cirkelvormig grof opschuren van de inlaatkleppen)om idd het mengsel al een draaiend effect te geven als deze de cylinder inkomt ,daarom komen de inlaatkanalen nooit recht op de inlaatkleppen af
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #850 Gepost op: di, 22 jan 2008, 13:56:31 »
Gezellig, Jan weer op het forum  -love-

Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #851 Gepost op: di, 22 jan 2008, 14:37:30 »
Hee die Lijntje!!

Tussen jou en mij gepost en gezwegen? Ik ben weer verder gegaan omdat ik jou zo miste... -love-

Ben alweer ijverig aan het regelen om de nieuwe kop met standaard inlaat/uitlaat kanalen, de nieuwe CV carb set en het nieuwe spruitstuk voor elkaar te krijgen.

Binnenkort meer en mogelijk foto's.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #852 Gepost op: di, 22 jan 2008, 18:47:15 »
Wat voor foto's? Jouw ass tegen de ruit van het zijportier?  -nana- -hug-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #853 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:07:04 »
Zo beste mede forummers,

Na veel geregel, geritsel en onderzoek is de kogel door de kerk: het worden CBR 600 CV carburateurs met een doorlaat van 36 mm. Eerdere modellen hadden 34 mm doorlaat, de latere modellen hadden soms 36 mm.

Inmiddels liggen een standaard ABU kop, een standaard ABU inlaatpakking en het setje CBR 600 CV carburateurs klaar en deze ga ik naar een spruitstukbouwer brengen. Ik hoop dus dat ik binnenkort dus een mooi setje om te installeren heb.

Redenen voor deze keuze zijn:

1. De standaard (onbewerkte) inlaatkanalen van een ABU kop zijn op het grootste punt (direct aan de facing waar het spruitstuk op komt) 33 mm.
Direct na deze maat komt er een vrij directe vernauwing naar iets van 30 mm, alsof VW daar een reden voor had. Een te groot verschil tussen inlaatkanaal diameter en carburateur diameter zou problemen kunnen opleveren met stroomsnelheid in de carburateurs bij lage toerentallen.

2. Tuning experts waaronder Bogg Brothers (die doen zowat niets anders dan auto's uitrusten met motorfiets CV carburateurs) hebben mij bevestigd dat voor een "koppel-karakter" georienteerde 1,6 liter motor (een motor die dus niet zoveel toeren kan draaien zoals de ABU) zonder bewerkte inlaatkanalen een carburateurmaat tussen 32 en 38 mm een goede keuze was.

3. Deze carburateurset heeft zowel reeds prachtige aanzuigkelken alswel een halve airbox eraan, hetgeen installatie met koude lucht aanvoer vanaf bijvoorbeeld een GK luchtfilterhuis zeer vereenvoudigt.

Actie punten:
A) Kop, inlaatpakking en carburateurset wegbrengen naar de spruitstukbouwer,
B) Nadat de hele set van carbs, spruitstuk en kop terug is, de kop laten vlakken om op een compressieverhouding van rond de 1:10,5 te komen,
C) Nadat alles gewassen, gespoeld en klaar is, de huidige bewerkte kop met standaard compressie en FCR installatie wisselen voor de CBR set,
D) Beetje inrijden en dan naar Tovami toe om de nieuwe kopset op de rollenbank af te regelen.
E) Stukje rijden in de Heimat om te zien of ik dit nu weer allemaal helemaal voor de kat z'n k*t doe....

Hierbij even een fotootje van een voorbeeld van de vandaag gescorede carb set.
Daar ik zo snel geen foto's heb van de set die ik hier heb liggen volgen hier voorbeeldfoto's.
De nu volgende foto's lijken er sprekend op, al betreft het hier (voor de scherpe waarnemers te herkennen aan??) een CBR600 carb set van de 34 mm variant.

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Project [xx-xx-xx] Polo 2 Steilheck
« Reactie #854 Gepost op: wo, 23 jan 2008, 19:08:18 »
Nog een picje...
"It isn't done until it's overdone"