Auteur Topic: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5  (gelezen 2238 keer)

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Gepost op: za, 19 jan 2008, 15:05:14 »
Lieve mede forummers,

Ja: het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Het lijkt erop dat ik na een nieuwe hobby / project aanval voorlopig toch maar weer verder ga met de ABU Zzzennnnnnnnn in de jacht op de illustere 100 pk en de illustere 200 echte km/u....

Net van ome Jaap gelezen wat een goede technische topic vraag dient te bevatten.

Daar ik "jong ben en wat wil" PLUS natuurlijk in een goed licht wil staan bij "het bestuur" doe ik hieronder mijn best....

Een goede vraag bevat dus:
- Type Polo (bijv: Polo 2 Coupe, Derby 1f, Polo 2f Steilheck): Polo 2 steilheck
- Bouwjaar: 1987
aangevuld met relevante informatie:
- Motorcode: ABU
- Versnellingsbak: 8P (laatste keer dat ik het probeerde was het nog een 5-bak)
- Recent vervangen / veranderd: dit meen je niet, he Jaap? .... Heb je even?......
- Wijzigingen ten opzichte van standaard: gewoon doorgaan, he Jaap?....
- ...

Affijn: mag ik dan nu mijn vraag stellen?.... Ja?.....

Komt ie: iedereen mag gokken, altijd prijs (zeggen ze).

Hoeveel mm moet ik een standaard ABU kop vlakken om met een standaard ABU onderblok en een standaard ABU koppakking een compressie te realiseren van 1:10,5?

Koooooooommmmaarkommaar,kommaar, kommaar (vrij naar de Cup a Soup reclame van enige tijd geleden).

Ik verwacht toch op z'n minst gokjes van onze "hard core" kern: tussen de 0 en de 2 mm wordt u serieus genomen.....

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #1 Gepost op: za, 19 jan 2008, 16:24:42 »
zuiger is 22 cc
ruimte tussen zuiger en kop 3,22 cc (0,7mm rest tussen kop en zuiger )


motor is 1595cc compressie ruimt is 48cc voor 9,3 oip 1

 voor 10,5 op 1 is 42cc nodig

dus 42-22-3,22=16,78cc

 nu dus een abu kop afgevuld die waterpas staat en staat de wasbenzine (geen oppervlakte vervorming wat water wel heeft
kom ik uit op 1,85 mm , nu vindt ik 2mm de max en al aardig
op schieten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #2 Gepost op: za, 19 jan 2008, 17:10:04 »
Holy sh*t.... Het eerste bod is meteen een daalder waard...

En ik maar denken dat we traag maar gestaag zouden gaan klimmen in mm biedingen....

Zet de eerste poster meteen 1,85 mm neer....

Wie heeft er nog meer een visie om hier te delen?

Koooooooommmmaarkommaar,kommaar, kommaar.....
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #3 Gepost op: za, 19 jan 2008, 17:17:52 »
sorry heb reken werk gedaan  :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #4 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 01:16:33 »
Ik vermoed dat als ik een bod doe, en je dat vervolgens zou opvolgen, het een kwestie van tijd is voor mijn eigen kop gevlakt wordt...  :(
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #5 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 11:59:49 »
@ Gekke Gerrit:  :D

Ik ben verbaasd over het lage aantal serieuze gokjes die ik hier zie verschijnen.

Misschien dat de echte techneuten onder ons op vakantie zijn ofzo want zover heeft alleen Serge nog een (nogwel berekend) bod gedaan..

Komop forummers: dit moet beter kunnen!!

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #6 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 12:24:56 »
wedden van niet :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #7 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 16:31:39 »
Ik heb het eens geprobeerd na te rekenen, omdat ik in eerste instantie geen klap snapte van wat Serge neer gezet heeft. -wanker-

Voor de berekening heb ik de gegevens van Serge en Jan gebruikt.


Gegevens oude motor:


ABU cilinderinhoud = 1595 cc
Slagvolume per cilinder = 1595/4 = 398.75 cc
Slagvolume in m3 = 0.00039875 m3 (Vs)
Compressie verhouding origineel = 9.3 op 1 (E)
Volume tussen zuiger (in bdp) en cilinderkop = onbekend (Vc)

Berekenen Vc

Vc = Vs / E-1

Vc = 0.00039875 / 9.3 - 1

Vc = 0.00004804216867469879 m3

Vc afgerond = 48 cc

Gegevens nieuwe motor:


ABU cilinderinhoud = 1595 cc
Slagvolume per cilinder = 1595/4 = 398.75 cc
Slagvolume in m3 = 0.00039875 m3 (Vs)
Compressie verhouding gewenst = 10.5 op 1 (E)
Volume tussen zuiger (in bdp) en cilinderkop = onbekend (Vc)


Berekenen Vc

Vc = Vs / E-1

Vc = 0.00039875 / 10.5 - 1

Vc = 0.000041973684210526316 m3

Vc afgerond = 42 cc

De Vc moet dus 48 - 42 = 6 cc kleiner worden om op een compressieverhouding van 10,5 : 1 uit te komen.

Volgens de gegevens van Serge bestaat de Vc uit 3 volumes
 
Volume zuiger = 22 cc
Volume bovenkant zuiger tot de cilinderkop = 3.22 cc
Dan blijft over het volume tussen bovenkant onderblok en cilinderkop = 48 - 22 - 3.22 = 22.78 cc

En we willen naar een volume tussen bovenkant onderblok en cilinderkop van = 42 - 22 - 3.22 = 16.78 cc

Zoals gezegd moeten we dus 6 cc van de ruimte tussen bovenkant onderblok en cilinderkop afhalen, om nu te bepalen hoeveel mm we de kop hiervoor moeten vlakken heb ik het volgende verzonnen:

Via de zoekfunctie kwam ik erachter dat de boring van een ABU blok 76,5 mm is, ik ga er voor het gemak maar vanuit dat de verbrandingsruimte van onderen cirkelvormig is. De oppervlakte hiervan zou dan dus zijn:

Oppervlakte cirkel: π r2 = 3.14 * (76,5/2 =) 38.25^2 = 4594 mm2 = 45,94 cm2

6cc = 6cm3

Als we de kop nu met 1.307  mm vlakken dan krijgen we de volgende volume vermindering:

45,94 * 0.1307 = 6.004358cm3 = 6cc :)

Dus volgens mijn theorie moet je 1.307 mm vlakken.

Alleen nu is de verbrandingsruimte niet cilindervormig, maar bolvormig, en dus zul je er nog een paar tienden meer af moeten vlakken om aan die 6cc te komen.

En dan kom je na een lang verhaal, uit bij de waarde die Serge als eerste berekend heeft. -klappen-
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #8 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:20:43 »
@ Martin: volgende info's heb ik van http://www.doppel-wobber.de (zeer informatieve site)

Kennbuchstabe    ABU
eingebaut    08.92-09.94
Zyl./Ven.    4-aug
Hubraum ccm    1.598
Leistung kW/PS    55/75
bei 1/min    5200
Drehmoment bei 1/min    126/2800
Bohrung mm    76,5
Hub mm    86,9
Verdichtung    9,3
Einspritzung    Mono-Motronic
ROZ mind.    91
Zündfolge    1 - 3 - 4 - 2
Zündanlage    Mono-Motronic
Katalysator    x
Lambdaregelung    x
Dynamischer Zündzeitpunkt (v.OT) °/min-1    5 ±1 / 800
Leerlaufdrehzahl min-1    800 ±50
CO-Gehalt im Leerlauf Vol.%    0.5 max.
CO2/O2 - Gehalt bei Leerlauf Vol.%    14.5-16 / 0.1-0.5
HC-Gehalt im Leerlauf ppm    100
Erhöhte Leerlaufdrehzahl min-1    2500-2800
CO-Gehalt bei erhöhtem Leerlauf max. Vol.%    0.3
Lambdawert bei erhöhtem Leerlauf    0.97-1.03
Info   1.6-Liter Motor mit Mono-Motronic.
Intelligente Leerlaufstabilisierung

Nu ga ik ff je posting lezen: ziet er op het eerste gezicht zeer goed uit.

Groet, Jan.

"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #9 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:31:07 »
zowel zuiger als kop zijn niet cylindervormig

hier bood een 10cc injectie naald met schaal verdeling uitkomst
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #10 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:35:17 »
tevens een 1cc naald met schaalverdeling

en digitale waterpas .
als je dan de kop afvuld met de benodigde hoeveelheid was benzine .en je meet de hoogte van de niet gevlakte kop naar was benzine met schuifmmaat,kom je op 1,85mm . en ik heb de bougie er ook in gedraaid gehad ,nauwkeuriger kon ik het niet benaderen .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #11 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:38:41 »
@ Martin: het hele onderblok kunnen we buiten beschouwing laten want daarvan blijven alle parameters gelijk.

Het enige dat invloed heeft op het verhogen van de compressie bij het vlakken is de inhoud van de verbrandingsruimte in de kop.

Door het vlakken wordt alleen die ruimte kleiner.

Daar Serge thuis een standaard ABU kop heeft liggen is dus de enige belangrijke waarde die gevraagd wordt en die volgens mij nog ontbreekt:

"Hoeveel m3 of hoeveel cm3 is de inhoud van de verbrandingsruimte in de kop".

Daarna kunnen we jouw hele berekening volgen want daarin heb ik tot nu toe nog geen fout kunnen ontdekken afgezien van het feit dat je volgens de op doppelwobber gevonden gegevens had moeten rekenen met een slagvolume van 1.598 cm3.

Dat ga ik nu even doen...
"It isn't done until it's overdone"

Offline Jan

  • L86C-0063
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.748
  • Geslacht: Man
  • Naam bij admins bekend
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #12 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:41:03 »
@ Serge: wat is de inhoud van een van de verbrandingsruimtes in de kop in cm3?

Ga ik daarmee verder rekenen.... Zou mij rot lachen als ik dan ook op jouw waarde uitkom....

Groet, Jan.
"It isn't done until it's overdone"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #13 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:43:35 »
als je nou eens goed leest -ja-,heb ik dat al vermeld  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Re: Hoeveel mm ABU kop vlakken voor compressie van 1:10,5
« Reactie #14 Gepost op: zo, 20 jan 2008, 17:49:19 »
@Serge, mijn verhaal is puur theoretisch. Maar ik vond het wel leuk om het eens door te rekenen, want wat jij neerzet klopt wel maar het is erg moeilijk te begrijpen. Pas toen ik zelf het sommetje gemaakt had, begreep ik het. ;)

Nog meer theorie :D
Dit is eigenlijk niet de werkelijke compressieverhouding, want die begint pas als de inlaatklep gesloten is, en die sluit pas als de zuiger het odp gepaseerd is.
Wil je dus de werkelijke compressieverhouding berekenen dan moet je uitgaan van het slagvolume dat je tot je beschikking hebt nadat de inlaatklep gesloten is, en hiervoor heb je gegevens van je nokkenas nodig, oftewel op hoeveel graden sluit je inlaatklep na het odp?

@Jan,

Verbrandingsruimte in de kop kan je inderdaad uit het verhaal halen.

@ Martin: het hele onderblok kunnen we buiten beschouwing laten want daarvan blijven alle parameters gelijk.

Het enige dat invloed heeft op het verhogen van de compressie bij het vlakken is de inhoud van de verbrandingsruimte in de kop.

Door het vlakken wordt alleen die ruimte kleiner.


I know, maar voor de volledigheid heb ik het wel meegenomen.

Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..