Auteur Topic: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c  (gelezen 1441 keer)

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Gepost op: wo, 14 jan 2009, 23:21:14 »
Ik wil een nieuwe oliepomp monteren in m'n motor.Heb nu bijna toch alles nieuw gemonteerd. Maar ben nogal verschoten van de prijs  .
300 euro plus. Had het hier al even gevraagd op het forum en toen kreeg ik de links van ebay.

Nu zag ik op internet de zelfde type pomp staan voor slechts 92 euro;

Artikelmerkmale - Item Condition
Zustand: Neu
http://cgi.ebay.de/Olpumpe-Audi-50-80-VW-Derby-Polo-86C-Golf-1-2-Passat_W0QQitemZ120362458577QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubehör?hash=item120362458577&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

Op andere Duitse sites zie ik hem dus ook staan voor 300 euro plus;

http://www.teilesuche24.de/pkw,vw,polo-86c-80,81,1-0,2/oelpumpe,swag_99906040

Bij vw en andere 'aftermarket' onderdelen leveranciers in de buurt kosten ze ook allemaal 300+.

Iemand een i.d of hier kwaliteitsverschillen inzitten ofzo? Prijsverschil is namelijk nogal zeer groot, toch?
« Laatst bewerkt op: wo, 14 jan 2009, 23:23:20 door Rétrokroezer »

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #1 Gepost op: do, 15 jan 2009, 07:29:34 »
huh ik was 178,- kwijt voor mijn oliepomp  -dunno- heb een febi bilstein en dat is alleen wel een ander model maar jah  -dunno-


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #2 Gepost op: do, 15 jan 2009, 11:43:50 »
Oliepomp met ketting is goedkoper (nou ja...goedkoop -gert- )

Ben ook ooit bij VW geweest voor een nieuwe GK oliepomp:
zelfs magazijnmedewerker schaamde zich om die prijs (toen ook al +/-300 idd) te noemen -gert-

(na controle bij revisiebedrijf is bij mij de oude er weer ingegaan,
maar dat betrefd wel een standaard blok, ik bedoel: geen tuning)

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #3 Gepost op: do, 15 jan 2009, 11:56:43 »
Ik denk dat je beter en vooral goedkoper af bent door je oude pomp te reviseren  -klus-.
Nu weet ik niet of je van plan bent dit zelf te doen, anders zijn er genoeg specialisten die dat zeker voor minder kunnen doen dan 300 euro.

Vaak worden de pompjes gevlakt, zodat de tandwielen weer mooi spelingsvrij lopen en er geen drukverlies ontstaat.
Zelf doe ik dit altijd door een glazen of MDF plaat te pakken en hier een groot stuk schuurpapier op te plakken.
(Wel met tape aan de zijkanten anders krijg je lijmbobbels onder het papier  -wanker-).

Wat betreft je vraag over de kwaliteit, daar is moeilijk antwoord op te geven.
Het kan een groothandelaar zijn die alles per bulk inkoopt, of een verkoper die hem zelf nodig had, maar toch doorverkoopt voor minder.
Maar het kan net zo goed China-crap zijn.  -dunno-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #4 Gepost op: do, 15 jan 2009, 19:02:38 »
een goed passende pomp is 10x beter dan een nieuwe pomp
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #5 Gepost op: do, 15 jan 2009, 23:57:36 »
O.k bedankt voor de verschillende tips en meningen.

@GiGaHertz,

Vlaktafeltje kan ik wel aankomen. Tandwiel dan gewoon even vlakken met fijn schuurpapier?
'Dacht mss ook an nieuw tandwiel 'set', maar bestaat wss nie voor die pompen en haalt mss ook niet veel uit?
Aan het huis moet ik nix doen dan? En hoe en waar kan ik best speling meten?

Ik zal eens foto's nemen van de pomp van de golf die ik nog liggen heb.

Goeie avond!  -thumbsup-


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #6 Gepost op: vr, 16 jan 2009, 16:58:29 »
Je kunt ook eBay een tijdje in de gaten houden. Er komen wel eens nieuwe voorbij vanaf 1 euro.
Alhoewel met een goede gebruikte ook niks mis is. Als je maar weet hoe je dat moet beoordelen.

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #7 Gepost op: vr, 16 jan 2009, 20:06:07 »
Inderdaad soms moeilijk te beoordelen. Heb vandaag even m'n tandwielen op de vlaktafel lichtjes met fijn schuurpapier gevlakt.
Pomphuis ook wat opgekuist. Resultaat toon ik nog wel op foto als de batterij opgeladen is. Pomp loopt nu wel iets stroever dan tevoren, maar is wss wel normaal, omdat alles nu poer droog staat.
« Laatst bewerkt op: vr, 16 jan 2009, 20:07:51 door Rétrokroezer »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #8 Gepost op: vr, 16 jan 2009, 20:07:49 »
laat hem maar eens in de wd40 lopen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #9 Gepost op: vr, 16 jan 2009, 20:39:43 »
Voila de foto's;

Opgekuiste 'golf pomp' en lichtjes gevlakte tandwielen;








Ik neem morgen nog wel eens wat meer foto's van de tandwielen van de 1ste omdat de je met de flits de slijtage sporen niet goed ziet.

Ook zeer slim van me; Vergeten in de gaten te houden of het bolletje op het buitenste tandwiel vanboven of onderaan lag.

« Laatst bewerkt op: za, 17 jan 2009, 20:12:32 door Rétrokroezer »

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #10 Gepost op: vr, 16 jan 2009, 22:00:14 »
Nog een vraag, waar moet ik de speling van mijn oliepomp juist meten? Bij gewone oliepomp weet ik het, maar bij dit type niet.
Staat ook niet in m'n vw werkplaats handboek. Iemand die waardes weet voor de speling?
« Laatst bewerkt op: vr, 16 jan 2009, 22:01:55 door Rétrokroezer »

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #11 Gepost op: za, 17 jan 2009, 16:01:10 »
Pompje ziet er zo nog goed uit, zou ik geen ander voor halen.
Wat je het best kunt vlakken is het deksel dat op de tandwielen zit.
Het wordt namelijk nogal moeilijk zonder freesbank om de rand waar het deksel op zit te vlakken, omdat het deksel verzonken is met het huis zeg maar.

Wat betreft je vraag over de speling, hier heb ik ook geen gegevens voor.
Maar je moet gewoon zorgen dat de speling tussen de zijkanten van de tandwielen en het huis/deksel minimaal is.
De tandwielen mogen NOOIT geklemd zitten, dan gaan ze vreten.

Dus zolang ze net vrijlopen, kan de oliedruk ook niet weg en is je pomp perfect  -prut-

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #12 Gepost op: za, 17 jan 2009, 19:40:18 »
Bedankt voor de tips -thumbsup-
Zo komt een forum echt tot z'n recht denk ik dan hé  -thumbsup-.
Het deksel heb ik ook wat gevlakt, zodat de grootste krassen er terug wat uit waren.
Speling, dat wordt dan maar gissen en hopen dat die nog binnen de toleranties valt.

Alle slijtage krassen en sporen zijn natuurlijk wel niet weg.

Heb de pomp terug even gemonteerd en alles goed inspoten met silicone spray.
Draait toch al een stuk soepeler nu. Voel wel een beetje weerstand 'wss logisch,wanneer je tandwielen verdraait' maar draait toch al bij al wel goed rond naar mijn i.d.
Nu nog een nieuwe oliekeerring monteren en dan hopen dat de pomp het terug goed doet.
« Laatst bewerkt op: za, 17 jan 2009, 19:59:36 door Rétrokroezer »

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #13 Gepost op: za, 17 jan 2009, 20:34:05 »
Het meeste verlies zit hem in die groeven, daar kan de oliedruk langs weg.
De speling is goed als je de tandwielen niet zijdelings kunt bewegen en ze ook niet aanlopen/vast/stroef gaan.

Dus als de pomp in elkaar zit, even met je vinger in het asgat het tandwiel proberen naar links en rechts te bewegen, je zou dan geen speling moeten voelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Oliepomp kwaliteitsverschillen voor 86c
« Reactie #14 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 14:22:29 »
heeft iemand wel eens gehoord van "revisiesetjes" voor het leeglopen v/d oliekanalen/pomp bij stilstaande motor?
(het bekende gejank aan het begin van het starten bij de meeste polo's)

heb ooit al eens gehoord dat ze hier vroeger een terugroepactie hebben gehad ofzo en daar iets voor monteerde. maar hoe of wat  -dunno-
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen