Auteur Topic: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....  (gelezen 1333 keer)

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Gepost op: ma, 25 okt 2010, 21:30:09 »
Raar probleem, net terug rijdend naar huis over de rijksweg, begint de Polo (1986, 1.3) in te houden en te stotteren, en uiteindelijk heb ik net thuis weten te komen.
Symptomen: stotteren, inhouden, motor komt niet op temperatuur, uiteindelijk roken, en stinken naar verbrand rubber....terug naar 4 schakelen en vol gas geven hielp weer even, maar dan gelijk weer in gaan houden.
Ik ben echt in zijn twee thuis gekomen uiteindelijk, af en toe wilde de motor opeens weer doortrekken, maar meestal niet.
Morgen bij daglicht zal ik eens kijken, maar iemand die een idee heeft?

Voor de volledigheid, carburateur motor.
« Laatst bewerkt op: ma, 25 okt 2010, 21:32:31 door Pete.Z »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #1 Gepost op: ma, 25 okt 2010, 21:42:52 »
Eerst de basis: rotor/verdeelkap/bougies

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #2 Gepost op: ma, 25 okt 2010, 21:44:24 »
Mee eens, maar verdeelkap is bijna nieuw, en alleen een rotte bougie verklaart niet de mate van inhouden, ben ik bang  -boehoe-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #3 Gepost op: ma, 25 okt 2010, 21:49:45 »
Bevriest de carburateur niet? Oftewel: voorverwarmingslang vanaf uitlaatspruitstuk wel aangesloten?

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #4 Gepost op: ma, 25 okt 2010, 21:57:30 »
Dat is op zich een idee, maar ik verbaas me er zo over dat de temperatuur van de motor zo laag blijft, en snap niet helemaal waar dat een symptoom van is.
Ding braakte ook geinige rookwolken uit als ik in zijn eerste versnelling probeerde te rijden, en wat toeren maakte.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #5 Gepost op: ma, 25 okt 2010, 23:17:17 »
Thermostaat stuk? Waardoor carb te rijk blijft lopen?

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #6 Gepost op: di, 26 okt 2010, 08:05:31 »
Heb ik ook aan gedacht, maar dat de auto zo in kan houden daardoor kan ik me nauwelijks voorstellen, echt, ik viel terug tot stapvoets rijden de laatste paar honderd meter.
Straks eens kijken, en anders mik ik hem bij de garage neer, mogen die gaan zoeken.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #7 Gepost op: di, 26 okt 2010, 10:09:22 »
Ik viel terug tot stapvoets rijden de laatste paar honderd meter.

Komt mij voor als bevroren carb,,. maar dan moet ie na een minuutje of 2 stilstaan (opwarmen) vanzelf weer helemaal als een zonnetje lopen, alsof er niets aan de hand was.

Als de motor niet warm wordt ( temp meter blijft zwaar onderin hangen), dan is of je sensor stuk, of  je termostaat stuuk, of je water op..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Pete.Z

  • Non-Register lid
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
  • Piet Zwanenburg
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #8 Gepost op: di, 26 okt 2010, 14:03:49 »
Ik gok het ook op de bevroren carb, en een kapotte thermostaat.
Water genoeg, en de motor zal eerder te warm worden dan te koud, zonder water...(koelvloeistof, trouwens)

Volgende week voor apk, dan laat ik gelijk een beurt geven en de thermostaat vervangen, vanmorgen starte de Polo perfect, en liep gewoon mooi, zoals altijd.

Offline C1Rob

  • L86C-0166
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.117
  • Geslacht: Man
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #9 Gepost op: di, 26 okt 2010, 15:12:42 »
Weetje dit probleem heb ik ook sinds deze week... Als hij thuis buiten staat start hij in 1 keer maar als hij een nachtje op het station heeft gestaan is het weer een ramp. Start niet. Na een kwartier proberen(af en aan) start hij eindelijk. De meeste keren ging het verder goed tot vandaag. Rijd gewoon prima tot hij opeens begint te stotteren en afslaat midden op een 80 weg :(. Maar goed Uiteindelijk weer aan gekregen en naar een parkeerplaats gereden. Daar ff gewoon in zn vrij wat gas gegeven. Ik hoor en voel duidelijk dat hij rond de 1500 toeren even terugvalt af en toe.

Heb ook al gekeken naar de slang van het spruitstuk maar deze zit vast en zie zelf ook dat de motor eigenlijk nooit warm word(alleen als ik even stil sta op een warme dag of als de auto gewoon stil staat als hij aanstaat na een tijdje) maar dan word deze nooit TE warm, gewoon een normale middelmatige temperatuur. Uiteindelijk na dat stil staan op de parkeerplaats gewoon weer naar huis kunnen rijden maar ik wordt er niet vrolijk van :(
« Laatst bewerkt op: di, 26 okt 2010, 15:14:21 door C1Rob »
86 2 GT

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #10 Gepost op: di, 26 okt 2010, 17:48:03 »
Weetje dit probleem heb ik ook sinds deze week... Als hij thuis buiten staat start hij in 1 keer maar als hij een nachtje op het station heeft gestaan is het weer een ramp. Start niet. Na een kwartier proberen(af en aan) start hij eindelijk. De meeste keren ging het verder goed tot vandaag. Rijd gewoon prima tot hij opeens begint te stotteren en afslaat midden op een 80 weg :(. Maar goed Uiteindelijk weer aan gekregen en naar een parkeerplaats gereden. Daar ff gewoon in zn vrij wat gas gegeven. Ik hoor en voel duidelijk dat hij rond de 1500 toeren even terugvalt af en toe.

Heb ook al gekeken naar de slang van het spruitstuk maar deze zit vast en zie zelf ook dat de motor eigenlijk nooit warm word(alleen als ik even stil sta op een warme dag of als de auto gewoon stil staat als hij aanstaat na een tijdje) maar dan word deze nooit TE warm, gewoon een normale middelmatige temperatuur. Uiteindelijk na dat stil staan op de parkeerplaats gewoon weer naar huis kunnen rijden maar ik wordt er niet vrolijk van :(
Andere polo => injectie => geen vergelijkbaar probleem => 1e gedachte is blauwe tempsensor.
En zo te lezen blijft je thermostaat open staan => door rijwind warmt ie niet op, alleen bij stilstaan.
Wat dan misschien wel weer verband met mekaar heeft:
koelwater wordt koud tijdens rijden => tempsensor verteld niet goed welk mengsel de computer mot berekenen.

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #11 Gepost op: do, 28 okt 2010, 00:53:24 »
Met Sjon, kijk naar je blauwe temp sensor! Is te verwisselen met enkel een schroevendraaier voor het weghalen van het klemmetje. Mijn motor liep slecht en heb twee maanden telkens even wat zitten zoeken en zitten vervangen. Was het uiteindelijk die K*T sensor, motor liep meteen poeslief. Kost 20 euro bij de dealer, desnoods eentje van de sloop of van iemand even snel eentje lenen. Weet je het meteen, hij gooit al snel je motormanagement door de war namelijk.

 :)
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline C1Rob

  • L86C-0166
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.117
  • Geslacht: Man
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #12 Gepost op: do, 28 okt 2010, 17:42:30 »
OK zal ik dat even checken dan. Bedankt alvast :) En sorry voor hijack Pete.z :)
86 2 GT

Offline C1Rob

  • L86C-0166
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.117
  • Geslacht: Man
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #13 Gepost op: vr, 29 okt 2010, 14:22:20 »
updateje... Vandaag temp sensor dr uitgehaald en tot de conclusie gekomen dat het koelwater sowieso niet koud word... Er werd iig genoeg naar buiten gestuwd!(ongeveer 10 minuten nadat we even kwartiertje rond hebben gereden)
Motor word iig te warm en ik heb dat nooit gemerkt omdat de meter alleen aangaf als ik een tijdje stil stond...

We denken nu de thermostaat?
86 2 GT

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Raar probleem? Polo houdt in en stinkt....
« Reactie #14 Gepost op: vr, 29 okt 2010, 15:10:10 »
huh?
Koelwater wordt niet koud, dus de motor wordt TE warm? Volgens mij is je redenering iets te kort door de bocht. Koud op de meter = <65 graden. 65 graden over het handje = warm  :)

10 minuten na het rijden is je koelwater idd nog warm, haal je de tempsensor er uit, dan komt er koelwater mee (is niet het hoogste punt, systeem staat nog onder druk (vanwege warme vloeistof).


Vervang je thermostaat maar, als de motor alleen warm wordt bij filerijden/stilstaan, dan is je thermostaat 99% niet goed.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983